Onvoorspelbare uitvoering

2396JB
KOUDEKERK AAN DEN RIJN
tel. 071-3413457

Deze wedstrijd werd gespeeld op ons hoofdveld, wat de spelers graag een keer wilden. Maar de wedstrijd verliep niet heel gedreven aan onze kant. De afgesproken balverwerking werd niet uitgevoerd, niet over de zijkanten, zoals ik graag zie, maar veel door het midden, waar we dus ook veelvuldig werden afgetroefd. Ik zag een ander team VVK JO14 spelen dan vorige week. Binnen 2 minuten stonden we al achter tegen een Meerburg die wel snel overspeelde en via de zijkanten ons gemakkelijk kon passeren. Wij kwamen moeilijk in ons spel en in de 9e minuut stond het 0-2.
Ineens gingen we beter spelen, snelle balverwerking en meerdere malen wisten we door te breken naar het andere doel met een aantal kansen die net naast of over het doel gingen. Ongeveer een kwartier hadden we de overhand en wisten daar twee doelpunten uit te halen. Meron scoorde door aangeven van Luca in de 18e minuut en 5 minuten later speelde Jaimy de bal af aan Mahmoud, die via een mooie solo en een prachtige bal op buitenkant wreef tegen onderkant lat het doel in kaatste.
Het stond gelijk met nog ongeveer 10 minuten te spelen tot de rust. Ik hoopte dat we dit konden vast houden en met een gelijke stand de rust in zouden gaan. Maar vanuit het niets gingen we weer lopen rommelen en werden weer gedomineerd door de tegenstander, die binnen 6 minuten twee keer wist te scoren. De ruststand was helaas 2-4.
In de rust probeerde ik het team weer te motiveren en beloofde nog een verrassing als we de wedstrijd konden ombuigen in een overwinning. Maar het tegendeel gebeurde! Hoe we de eerste helft eindigde, gingen we de tweede helft mee verder. Bijna de hele tweede helft kwamen we nauwelijks in ons spel en werden bij vlagen overlopen. Drie keer wist Meerburg nog te scoren en in de 63e minuut stond het 2-7. Ik vroeg de spelers om in ieder geval nog voor het eind van de wedstrijd een doelpunt te maken. En van het een op het andere moment wisten we een aantal minuten lang Meerburg de baas te zijn. In de 68e minuut gaf Fatih een assist aan Mahmoud, die de bal er in schoot. Maar het was al bijna tijd. Dus dit was een doelpunt voor de eer. De wedstrijd eindigde in 3-7.
Elke wedstrijd staat op zich met dit team en de uitvoering is te onvoorspelbaar, terwijl ik niet afwijk van opstelling en tactiek. De meeste spelers staan elke wedstrijd op de zelfde positie en weten wat hun taak is. Zij kunnen prima voetballen en ook als team. Dat laten ze vaak zien tegen een mindere tegenstander. Maar tegen een beter voetballend team, die niet per definitie beter is dan wij, weten we vaak niet ons spel te spelen en verliezen vaak onnodig van ons zelf en dus de wedstrijd!
Blijft toch lastig als coach om het team angst weg te nemen en meer zelfvertrouwen te geven bij het spelen tegen betere teams. Gewoon blijven proberen en wie weet wordt het team wat constanter in hun spel en weten we ook tegen de betere teams ons mannetje te staan!