Koudekerk trekt zwaarbevochten punt over de streep (via LAV)

ESTO 1

11 mei 2024 14:30

R. Sulaiman

Sportpark ESTO
Kievitsheuvel 1
2411LL
BODEGRAVEN
tel. 0172-611312

Voorafgaand aan speelronde 24 waren er nog vier kanshebbers op de titel. Nu er nog twee wedstrijddagen volgen, is dat nog steeds zo. De kans dat ESTO het echter nog zal redden, is bijna gelijk aan nul. Ook BSC’68 lijkt de schaal straks niet te kunnen ophouden en dus blijven er reëel gezien twee over. RKDES gaat gelijk op met Koudekerk, maar de manschappen van Jarno Verweij hebben vooralsnog een beter doelsaldo en daarnaast lijkt het resterend programma op papier beter te doen voor de huidige nummer 1. Dat nam niet weg dat de 2-2 uit de tenen moest komen in Bodegraven, maar RKDES bleek in Ter Aar ook niet te hebben gewonnen van TAVV (zelfde resultaat overigens).

Koudekerk moest het stellen zonder Sander Schmand, die ver van hier vakantie viert. De middenvelder was er bij het boeken gemakshalve vanuit gegaan dat zijn ploeg al kampioen zou zijn. Dat is Koudekerk dus nog niet en zijn ploeg had het ook lastig op bezoek bij Eendracht Strekt Tot Overwinning. De kampioensstress was aanwezig en sowieso was het voor ESTO de allerlaatste kans om nog dichterbij te komen.

De bezoekers oogden nerveus en er ging het nodige fout in de eerste helft. De passes waren onnauwkeurig en de spelers vonden elkaar minder goed dan vaak het geval is geweest dit seizoen. De thuisploeg zag dat en had meer balbezit en werd aanvankelijk ook gevaarlijker vooral via Pim de Visser. Roy Dorrepaal moest ook een paar keer handelend optreden bij hoge ballen, maar de sluitpost toonde zich zeker.

Na ruim een kwartier kreeg Koudekerk toch wat het heel graag wilde. Een voorsprong die wellicht ook rust in het spel zou brengen. Een pass van Fabian Roosenbrand bereikte Jari Meertens en de voorheen speler van Hazerswoudse Boys rondde op bijzonder fraaie wijze af (beluister de podcast, tip). Aan de zijkant werd er zelfs gesproken over ‘op Cruijffiaanse wijze’. Daarna werd het inderdaad ook wel wat beter aan de zijde van de gasten, maar overduidelijk werd dat de buit nog lang niet binnen zou zijn.

Koudekerk kreeg wat mogelijkheden om wat ruimer in het jasje te kunnen kruipen, maar opnieuw De Visser had ook zomaar gelijk kunnen maken. Zijn inzet ging evenwel hard voorlangs en zo kon de koploper gaan rusten met een nipte en niet geheel verdiende voorsprong.

Na de doelwisseling kon Koudekerk wat verder van het eigen doel gaan spelen en dat leverde ook een rijtje hoekschoppen op. ESTO bleef evenwel ook prikken en zo bleef het opletten geblazen. Ondertussen kwam de stand door van TAVV tegen RKDES en die was met 2-1 gunstig voor de ploeg met de blauwe sokken. De situatie werd zelfs nog beter toen Mitchell Bons, ingevallen voor Kenan Cetinkaya er 0-2 van maakte. Dat doelpunt kwam evenwel voor een groot deel op conto van Akke Pennin, die met een portie onverzettelijkheid geloofde in een actie waarbij hij overigens wel de doelman van de thuisploeg raakte. Protesten waren er wel, maar niet hevig en Koudekerk had er sowieso lak aan.

Toch kwam er alsnog balans en dat had te maken met het feit dat Koudekerk in de slotfase minder scherp verdedigde. Tot twee keer toe kon een bal vanaf links worden voorgetrokken en even zo vaak mocht invaller Thomas Mouthaan koppend profiteren. Zo verdween de voorsprong en moest de koploper opeens heel alert blijven om zelfs een achterstand te voorkomen. De thuisploeg kwam nog een paar keer gevaarlijk door en de 3-2 hing in de lucht. De 2-3 echter ook want aan de overkant kopte Martijn de Boer in kansrijke positie tegen de lat.

Uiteindelijk was de gelijke stand wel in lijn met de krachtsverschillen en bleef de schade voor Koudekerk beperkt, omdat RKDES ook niet gewonnen bleek te hebben. BSC’68 overigens wel, maar die ploeg heeft een achterstand van twee punten met nog twee duels voor de wielen. De ploeg uit Benthuizen zal er alsnog in blijven geloven omdat het RKDES treft in speelronde 25. En daar zou Koudekerk dan weer volop van kunnen profiteren. De spanning blijft toenemen, maar wanneer Verweij, staf en spelers het hoofd weten koel te houden is de tweede klasse niet heel ver meer weg.

Bekijk hier de foto's