Koudekerk werkt aan doelsaldo tegen Lugdunum (via LAV)

Lugdunum 1

Youri Looyestijn (intikker)
Dyllan Hiwat
Zakaria Bardaa
Gary Person (schot)
Noël Beij
Sem van Aalst (vrije trap)
Jay Niersman
Ilias Harroui
Olaf Bakker (schot)

3e klasse A

4 mei 2024 14:30

N.A. Laros

Sportpark Gruttolaan
Gruttolaan 13
2396JB
KOUDEKERK AAN DEN RIJN
tel. 071-3413457

Aan de Koudekerkse Gruttolaan heerste al voorafgaande de wedstrijd Koudekerk – Lugdunum een jolige stemming. De toeschouwers zagen tot hun verbazing erelid Peter van der Ploeg, 75 lentes jong, als Pupil van de Week het veld betreden en gedurende de wedstrijd werd het alleen maar vrolijker op de Koudekerkse tribune (bekijk deze foto's hier). De thuisploeg stond na een kwartier spelen al op een 2-0 voorsprong en ook in de rest van de wedstrijd hadden de bezoekers niet veel te vertellen. Uiteindelijk stokte de teller bij een 7-1 stand en over die einduitslag mochten de Leidenaren zich niet eens beklagen.

Lugdunum, dat de voorlaatste plaats op de ranglijst bezet, leek na de recente overwinning op Aarlanderveen de eindsprint voor een p/d-plek te hebben ingezet, maar afgelopen zaterdag was er van zo’n uiterste krachtsinspanning niet veel zichtbaar. De formatie van Marco Harleman leek vooral naar Koudekerk te zijn gereisd voor een lekker potje voetbal en maakte vooral in verdedigend opzicht niet direct de indruk de koploper het vuur na aan de schenen te willen leggen.

Al vroeg in de wedstrijd ontfutselde Youri Looyestijn in het Leidse strafschopgebied Dyllan Hiwat de bal, waarna Akke Pennin, na twee pogingen, de openingstreffer voor zijn rekening kon nemen (1-0). Al binnen het kwartier scoorde diezelfde Pennin opnieuw, nu na goed voorbereidend werk van Sem van Aalst (2-0). Diezelfde Van Aalst trof een paar minuten later met een fraai afstandsschot ook nog de paal. De Leidenaren kregen wat kansjes via Jayden Bergwijn en Adam Drame, maar Koudekerk-doelman Roy Dorrepaal kwam bij deze doelpogingen niet serieus in de problemen.

Na nieuw geklungel in de Leidse defensie zorgde Looyestein, na een interceptie van Jari Meertens, voor de 3-0. Vlak voor rust leverde linkervleugelverdediger Martijn de Boer een puntgave voorzet af bij Pennin, die van dichtbij zijn ‘valse’ hattrick op het wedstrijdformulier liet noteren (4-0).

In het tweede bedrijf zorgde Van Aalst, na een goede combinatie met Ruben van den Berg, al snel voor de 5-0, waarna bijna direct vanaf de aftrap Gary Person iets terug deed voor de groenhemden. Van Aalst (mooie vrije trap) en de ingevallen Olaf Bakker gaven Lugdunum-doelman Jeffrey Loozen, die overigens bij de Koudekerkse treffers niet veel te verwijten viel, in het resterende gedeelte van de tweede helft opnieuw het nakijken (7-1).

Zo werd het al met al een lekker middagje voor de lijstaanvoerder, die concurrent BSC’68, de Benthuizenaren verloren met 2-0 bij TAVV, zo goed als zeker zagen afhaken in de kampioensrace. Met nog drie wedstrijden te spelen lijkt het een nek-aan-nek race te gaan worden tussen Koudekerk en RKDES. Beide teams verzamelden uit de 23 gespeelde wedstrijden 46 punten, maar de ploeg van Jarno Verweij bezit over een iets beter doelsaldo (+4), dan de Kudelstaartse formatie. Dat het doelsaldo van doorslaggevend belang kan zijn is bij Koudekerk genoegzaam bekend, want twee seizoenen terug veroverde de Gruttolaan-ploeg het kampioenschap van de vierde klasse dankzij een net iets beter doelpuntenverschil dan Teylingen.

Voor Lugdunum is na de 7-1 nederlaag handhaving in de derde klasse een stukje lastiger geworden. Concurrent Altior verloor weliswaar ook (1-0 bij DoCoS), maar de achterstand op de Langeraarders is, met nog drie competitiewedstrijden te gaan, nog steeds drie punten en ook het doelsaldo van de oranjehemden is beter dan die van de kikkers (+7).

Lugdunum-speler Brian Thong blikte terug op de voor zijn ploeg teleurstellende voetbalmiddag: ,,We hadden gehoopt om de goede vorm van de laatste wedstrijd tegen Aarlanderveen vast te houden, maar daar zijn we duidelijk niet in geslaagd. Nadat we al snel op een 2-0 achterstand kwamen, zonk bij ons de moed in de schoenen. Vooral voor rust kwamen we er niet aan te pas en dan hoop je vooral dat de score niet verder oploopt. Verliezen bij de koploper is op zich niet vreemd, maar door deze grote nederlaag loopt Altior op doelsaldo bij ons weg. Na vandaag is handhaving voor ons niet makkelijker geworden, maar we zullen blijven strijden tot de laatste competitiedag’’, aldus de middenvelder.

Koudekerk-aanvaller Youri Looyestein stond er na afloop een stuk vrolijker bij. ,,7-1 is natuurlijk een prima uitslag en we blijven op doelsaldo koploper. Natuurlijk staan er nog een aantal pittige potjes voor ons op het programma, zoals volgende week de uitwedstrijd bij ESTO, maar dat geldt evenzo voor RKDES. Het worden spannende weken, maar we hebben alles in eigen hand’’, aldus de aanvaller tot besluit.

Bekijk hier de wedstrijdfoto's