Winterstop begint 2 minuten te laat (bron LAV)

ESTO 1

Jari Meertens (intikker)
Pim van Zoest
Daan Boerboom
Jesper den Besten (scrimmage)
Thomas Mouthaan
Mats Boerboom
Tim van de Lagemaat (vrije trap)

9 december 2023 14:30

N. Jongeneel

Sportpark Gruttolaan
Gruttolaan 13
2396JB
KOUDEKERK AAN DEN RIJN
tel. 071-3413457

Onder erbarmelijke omstandigheden moesten de beide teams de degens met elkaar kruisen. Was de ploeg van Jarno Verweij in staat om in het spoor van koploper Aarlanderveen te blijven en een gat van 9 punten te slaan met ESTO. Of waren de mannen van Koos van Zoest (met in zijn kielzog een bijna complete familie) in staat het gat terug te brengen naar 3 punten. Dat laatste gebeurde, uiteraard tot teleurstelling van alle Koudekerkse fans.

Op de eerste 20 minuten na, was ESTO de ploeg die het meeste aanspraak leek te maken op een positief resultaat. In de eerste 20 minuten kwam Koudekerk goed voor de dag met fris spel en het creëren van wat kansen. Uit één van die situaties werd de bal van een meter of 20 meter op het doel van keeper Thijs van Zoest geschoten. Een bal die weliswaar de nodige snelheid kreeg door de wind en het natte gras maar normaliter zou die een prooi moeten zijn geweest voor de doelman. Echter, de pas 18-jarige Van Zoest kreeg, liggend plat op zijn buik, de bal niet goed onder controle. Jari Meertens was er als de kippen bij om de bal in het lege doel te schuiven met de 1-0 tot gevolg.

Toch had de ploeg van Koos van Zoest al van meet af aan laten zien over de nodige voetballende kwaliteiten te beschikken. Steeds meer rammelden zij aan de poort van Roy Dorrepaal en steeds meer moest Koudekerk achteruit richting eigen helft. Daar waar zij normaliter meer aan de andere kant van het veld opereren. Over en weer onstonden er hachelijke momenten voor de beide doelen zonder dat er een wijziging in de stand werd gerealiseerd, daarom werd de rust bereikt met een 1-0 tussenstand.

Na de thee wist Youri Looyestijn met een mooie steekbal Sem van Aalst weg te sturen met een rechtstreeks duel met Thijs van Zoest tot gevolg. Van Aalst kwam net niet helemaal goed uit en schoot met zijn chocoladebeen tegen de keeper aan. Achteraf bezien wellicht een cruciaal moment, had ESTO een 2-0 achterstand nog goed weten te maken? Nu bleef ESTO goed in de wedstrijd en konden ze steeds meer aanspraak maken op een doelpunt. Die kwam er dan ook, een bal van de rechterflank kon uiteindelijk vlak voor de neus van Dorrepaal met een beslissend tikje door Jesper den Besten omgezet worden in de verdiende gelijkmaker.

ESTO drong aan en Koudekerk kon daar te weinig tegenover stellen. Uit een communicatiestoornis op het middenveld ontstond een vrije trap voor ESTO op een meter of 30 van het Koudekerkse doel. De klok stond inmiddels op 90 minuten.
Tim van de Lagemaat zette zich achter de bal. Hij liet een enorme poeier van zijn voet vertrekken. De bal, gedragen door de wind en getoucheerd door de heup van Sander Schmand, eindigde als een granaat tegen het net in de kruising achter Dorrepaal met de 1-2 tot gevolg.

Vlak daarna floot scheidsrechter Nadal Jongeneel voor de laatste keer en konden de Bodegraafse armen terecht de lucht in. De Koudekerkers dropen teleurgesteld af. De winterstop komt als geroepen, even gas eraf en in januari 2024 weer fris en fruitig aan de competitie beginnen.

Bekijk hier de foto's