Koudekerk maatje te klein voor Blauw-Zwart

Blauw-Zwart 1

Iliass Assabban (schot)
Kaj Kronenburg (schot)
Bastiaan Hendriksen (kopbal)
Yvar de Groot (intikker)
... (kopbal)

11 maart 2023 14:30

M. Uijttewaal

Sportpark Schulpwei
Dr. Mansveltkade 7
2242TZ
WASSENAAR
tel. 070-5115385

Leiden Amateurvoetbal | De hele week had trainer Jarno Verweij met zijn staf de spelers van Koudekerk geprepareerd op de kwaliteiten en de speelwijze van Blauw-Zwart. Er stond namelijk een periodetitel op het spel. Toen de stofwolken uit de arena waren neergedaald, stond er een 4-1 uitslag op het scorebord, over en uit vanuit Koudekerks perspectief.

Binnen 1 minuut na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Manuel Uijttewaal kon Blauw-Zwart al juichen. De eerste aanval na de aftrap loonde namelijk, de behendige linksbuiten Iliass Assabban werd de diepte in gestuurd, vond met een bekeken schuiver de verre hoek van keeper Roy Dorrepaal met de 1-0 tot gevolg. Wassenaar ontplofte en de bezoekers uit Koudekerk stonden verbaasd naar elkaar te kijken.

Vanaf dat moment kon je zien dat Koudekerk maar niet in het gebruikelijke ritme kon komen wat we normaliter van ze zien. Het was lastig om de ruimte te vinden tussen de linies van Blauw-Zwart. Dat had te maken met de goede positionering van Blauw-Zwart, de omstandigheden (Koudekerk had zichtbaar moeite met het grasveld) en de vorm van de dag. Die vorm van de dag was deze zaterdag ver te zoeken bij de spelers van de uitploeg.

De scheidsrechter van de dag liet veel doorgaan dus dat kwam het tempo in de wedstrijd ten goede, al zorgde het ook voor momenten van onbegrip. Na 15 minuten moest uw verslaggever constateren dat er weinig echt hachelijke momenten waren ontstaan voor de beide doelen. Het zonnetje wat lekker scheen, vergoede het e.e.a…

Direct daarna begon de wedstrijd wat meer los te komen en kregen o.a. Olaf Bakker aan Koudekerkse kant en Bram Smit aan Wassenaarse zijde mogelijkheden. Bij zo'n situatie was er een appél vanuit Koudekerkse kant over een strafschop bij een actie van Bakker, maar de leidsman wuifde het moment weg.

Vlak daarna sloeg Blauw-Zwart genadeloos toe, wederom via de linkerkant en Assabban. Diens voorzet werd keurig binnengeschoten door Kaj Kronenburg en zette Blauw-Zwart op rozen met een 2-0 stand. Wat Koudekerk niet hielp, is dat spelmaker Sem van Aalst al vroeg de strijd moest staken i.v.m. een blessure.

Voor de thee kwam Bakker nog een keer goed door, diens puike voorzet werd vol op de pantoffel genomen door Mike van Velzen, maar geblokkeerd door een Wassenaarse verdediger. Voordat de krijgers aan de thee konden, was er eerst nog een technisch hoogstandje van Assabban en tot overmaat van ramp voor de bezoekers lag de 3-0 er ook nog in. De lange spits Bastiaan Hendriksen wist een voorzet op waarde te schatten dus Blauw-Zwart ging met een comfortabel gevoel de kleedkamer in.

Trainer Verweij wisselde in de rust de beide backs (de geblesseerde linksback Martijn de Boer en rechtsback Daan van der Zwet), bracht een ander centraal duo met Sidney de Schepper en Jorin Roosenbrand. Ricardo van Rijswijk en Fabian Roosenbrand moesten met hun loopvermogen vanaf de flanken voor ondersteuning bij de aanvallen zorgen. Olaf Bakker kwam dichter bij Mike van Velzen in het centrum te spelen.

Binnen 1 minuut na de rust wist Yvar de Groot de bal achter doelman Danny Zwaan te "klutsen", er gloorde weer hoop in de Koudekerkse harten. Diezelfde Zwaan wist niet lang daarna met een mooie save een doelpunt van Bakker te voorkomen, dat had de wedstrijd een impuls kunnen geven bezien vanuit Koudekerk.

Maar in de rest van de tweede helft mocht met name de ploeg van Verweij diverse keren in de handjes knijpen dat Blauw-Zwart een aantal grote kansen niet in doelpunten wist om te zetten tot verbazing en frustratie van trainer Alan Campfens.

Uiteindelijk wist Dunke Lagerberg de 4-1 binnen te koppen uit een ingestudeerde vrije trap en kwam de wedstrijd ten einde met een verdiende overwinning voor Blauw-Zwart. Voor VVK is het uithuilen en opnieuw beginnen.