Weer een doelpuntenfestijn aan De Gruttolaan

KOUDEKERK AAN DEN RIJN

Bron: Leiden Amateurvoetbal
Foto's: klik hier

Uw verslaggever (Arie Koeman, red.) kwam gelijk met Huig-Jan Heeringa, de trainer van Sporting Leiden, het sportpark opgelopen en na een hartelijke begroeting waren zijn eerste woorden, ,,We gaan een moeilijke middag tegemoet.” Nauwelijks drie uur later kreeg hij het gelijk aan zijn zijde. Na 45 enerverende minuten was de stand halverwege met 3-3 nog in evenwicht, maar na rust liepen de Koudekerkers uit naar een ruime maar op basis van de tweede helft geenszins geflatteerde 7-3 overwinning.

Het venijn zat in deze wedstrijd duidelijk in het begin, en dat gold uiteindelijk ook voor de beginfase na het welbekende bakkie thee. Na amper 7 minuten stond er al een 3-1 stand op het scorebord en dat beloofde iets voor de rest van de wedstrijd. Spits Mike van Velzen maakte de openingstreffer, waarbij de man in het zwart de assistent-scheidsrechter van de bezoekers resoluut (ten onrechte?) liet staan en dat was niet voor de laatste keer deze middag, ook zijn collega’s aan de andere kant moesten dit ondergaan.

Het antwoord liet niet heel lang op zich wachten, eigenlijk vlak na de aftrap was het -wie anders dan- Soufiane Boukhidous die met een individueel hoogstandje de gelijkmaker binnenschoot. Verslappen was er voor de toeschouwer niet bij, want amper een minuut later was het Daan van der Zwet die een uitstekende dieptebal van Akke Pennin op de juiste waarde schatte. Het was bijna niet meer bij te houden, want weer kort hierna werd de voorsprong vergroot: Wessel Bakker vanuit de rebound met de 3-1.

Het was en bleef een open wedstrijd. Beide ploegen kregen nog kansen en mogelijkheden , maar halverwege de eerste helft sloeg bij iedereen de schrik om het hart. Erik Verhoeks, de assistent scheidsrechter van de thuisploeg, lag ineens op de grond. Na een paar minuten kwam hij bij, kon zelfstandig naar de kleedkamer lopen en na een oponthoud van meer dan tien minuten werd de wedstrijd weer hervat. Een teken dat het wel weer ging, en dit bleek gelukkig na afloop ook.

De gastheren waren na dit moment duidelijk van slag. Heeringa had wat omzettingen gedaan en de Leidenaren waren tot de rust de betere ploeg. De ploeg van Jarno Verweij en Gert Labots werd slordig en was de regie volkomen kwijt, zeker nadat Boukhidous vijf minuten voor het rustsignaal vanuit een penalty de aansluitingstreffer maakte. Vlak voor rust, er werd ook niet meer afgetrapt, schoot Ronald Mink een afgeslagen corner binnen en was de op dat moment meer dan verdiende 3-3 een feit.

Het werd guur en kouder, maar niemand bleef te lang in de kantine hangen want de eerste helft beloofde veel goeds voor het restant. Het inbrengen van centrale verdediger Sydney de Schepper en de creatieve, en een van de grootste talenten uit de regio, Sem van Aalst bleek uiteindelijk doorslaggevend. De Schepper was de meerdere van Boukhidous en Van Aalst was ongrijpbaar en na een paar minuten was het verschil al weer twee.

Een niet goed verwerkte hoekschop werd door De Schepper binnengeschoten en na een voorassist van keeper Roy Dorrepaal was het Akke Pennin die uiteindelijk het net wist te vinden. Van Aalst en de inmiddels ingevallen Joep van Tulder sneden als een mes door de Leidse defensie en na een actie van die laatste was het de eveneens ingevallen Olaf Bakker met de 6-3. Het laatste wapenfeit kwam op naam van Van Velzen, met zijn tweede van de middag kwam deze enerverende wedstrijd ten einde.

"Ik had vooraf al een gevoel dat we een zware middag tegemoet gingen. Een krappe bank, een aantal half fitte basisspelers en een goede en in vorm zijnde tegenstander. Over de eerste helft, zeker na de onderbreking, kan ik niet meer dan tevreden zijn maar voor het overige hadden we niet heel veel in te brengen”, aldus een realistische Heeringa.

Koudekerk scoort er rustig op los, in de laatste 3 wedstrijden totaal liefst 21 keer. Volgende week een goede graadmeter als wederom een Leidse ploeg de tegenstander is. In de Kikkerpolder wacht het op de tweede plaats staande Lugdunum.