Koudekerk op twee punten van koploper

Stompwijk'92 1

Mike van Velzen (intikker)
Tjebbe Janson
Mika Paulussen
Lars van Santen (schot)
Kevin van Bemmelen
Stijn van Rijn
Koen Kemna
Rick de Haan
Yorick van Benten
Koen Kemna
Lars den Hartog

15 april 2023 15:00

Sportpark Meerhorst
Klaverblad 13
2266JK
LEIDSCHENDAM
tel. 071-5801117

Qua veldspel was Koudekerk de bovenliggende partij, in die zin dat ze meer aan de bal waren. Dat vond Stompwijk prima, vanuit een gesloten formatie en twee spitsen die op alles lopen, zouden er altijd kansen komen. Koudekerk kwam echter op voorsprong, via Mike van Velzen. Een voorzet van links na een goede individuele actie van Sem van Aalst kwam via een rare kluts uiteindelijk voor de voeten van de lange spits terecht. Koud kunstje om de openingstreffer binnen te tikken. Wie zou denken dat dit voor rust zou zorgen bij de Koudekerkers, kwam bedrogen uit. Stompwijk bleef via direct spel richting spitsen de ruimte achter de laatste lijn van Koudekerk zoeken en kwamen een paar keer dreigend door. Toch leek Koudekerk op 0-2 te gaan komen. De naar rechts uitgeweken Van Aalst wist met een mooie steekbal Van Velzen de diepte in te sturen. Echter, hij wist de kans niet in een doelpunt om te zetten.

Niet lang daarna werd een lange bal ongelukkig verlengd door Sander Schmand en was er geen goede afstemming tussen Ricardo van Rijswijk en Sidney de Schepper, waardoor Lars van Santen vrije doortocht had. Met een droge schuiver passeerde hij doelman Roy Dorrepaal en stond de 1-1 op het bord. Dat zorgde ervoor dat het toch wat onrustig werd in het veld en Koudekerk niet echt lekker in de wedstrijd kon groeien.

Er werd wel getracht om tot goed positiespel te komen en de overlap te creëren op de vleugels maar dat kwam er onvoldoende uit. Toch werd er met een 1-2 stand gerust. Mike van Velzen wist met een slim balletje Yvar de Groot weg te steken en die schoot de bal tot ieders verbazing in de korte hoek langs de verbouwereerde doelman Van Leeuwen. De doorgaans betrouwbare doelman zag er in dit geval niet goed uit.

In de tweede helft ging Stompwijk steeds opportunistischer spelen, begrijpelijk ook gezien de lengte die er binnen het team aanwezig is. Daarmee werd het wat chaotischer binnen de lijnen en ging Koudekerk soms wat mee in het spel.

Roy Dorrepaal, wind mee en een lange bal op Van Velzen zijn ingrediënten waaruit gescoord kan worden, is eerder gebleken. Ook nu had Van Velzen de kans om zijn ploeg een veilige marge te geven maar hij kreeg de bal niet langs Van Leeuwen. Om het tij wat te keren bracht Jarno Verweij wat wissels in waaronder de gebroeders Bakker. Doordat Stompwijk steeds meer risico ging nemen, ontstond er ook meer ruimte voor de aanvallers. Die ruimte zorgde voor de nodige kansen voor de Koudekerkse voorwaartsen maar steeds stond het vizier niet op scherp.

Met name Olaf Bakker wist diverse keren gevaar te stichten, maar een balletje breed op Van Velzen leverde niet de verlossende treffer op. Daardoor bleef het spannend en geloofde Stompwijk nog in een gelijk spel. In de laatste minuten van de wedstrijd bracht Wessel Bakker een corner goed voor de goal waar een geheel vrijstaande Van Velzen totaal ongehinderd de 1-3 tegen de touwen kon koppen. Niet lang daarna floot scheidsrechter Van der Bend voor de laatste maal.

Na afloop kwamen de resultaten op de andere velden voorbij en werd de overwinning op de Stompwijkers alleen maar waardevoller.

Het gaat nog een spannend slot van de competitie worden.

Piet Potlood, alias De Vlagger