Koudekerk kent weinig problemen bij de nieuwe derby tegen Bernardus.

Bernardus 1

Jay Langejans (intikker)
Jeffrey van der Heiden
Daniel van Leeuwen
Daniel Wildschut (afstandschot)
Koen Schellingerhout
Rob Verbeij
Bart de Jong
Robin Pijnacker
Kevin kerseboom
Mitchell Rosdorff
Sven de Boer

4e klasse A

26 oktober 2019 14:30

Tilburg, W.J. Van (Willem - Jan)

Opstelling

Al vanaf de bekendmaking van het programma van de vierde klasse A, stond de datum van 26 oktober met rood omcirkeld, bij de twee verenigingen aan weerskanten van de oude Rijn. Nog nooit troffen Koudekerk en Bernardus elkaar in competitieverband. Logisch dat dit al enige tijd “de” wedstrijd zou zijn.

Al enige weken ging het bij Koudekerk over het treffen met Benardus. De week voorafgaand was de media-aandacht groot. Ook de media afdeling bij Koudekerk liet zich gelden en voerde de spanning verder op tot een niveau dat men bij de Spakenburgse derby gewend is.

De wedstrijd was een stuk minder spannend, Koudekerk trainer Ronald Rosdorff miste Sidney de Schepper maar zag Bryan van Delft terug keren. Zelfs Ricardo van Rijswijk, studerend in het buitenland, keerde terug voor deze derby. Beide begonnen wel op de bank. Bernardus trainer Gerard van der Klok had een basisplaats voor Mitchell Rosdorff ingeruimd aan de rechterkant. Dit hield in dat Rosdorff junior de eerste helft voor de ogen van pa Ronald mocht proberen zijn oude vereniging pijn te doen.

De opkomst ging gepaard met vuurwerk en nog voordat de rook goed en wel was opgetrokken was het Koudekerk dat de wedstrijd deed ontbranden. Yvar de Groot ontdeed zich van zijn tegenstander en bij de tweede paal was het Jay Langejans die de voorzet van De Groot kon binnen tikken. Binnen tien minuten had Koudekerk de score geopend en had het de voorsprong die het wenste. Immers de stand op de ranglijst zegt niets in een derby. De bezoekers kregen nauwelijks tijd om aanvallend iets uit te richten. Koudekerk keeper Roy Dorrepaal had nog geen bal beroerd toen nummer twee al in het netje lag. Nu was het De Groot die een heerlijke voorzet van Bas van Heerdt over keeper Luuk Enter lobde. Van Heerdt die zijn hele jeugd bij Bernardus speelde was een grote plaag voor zijn oude vereniging. Strooiend met passes en vele meters makend spoorde hij zijn Koudekerk aan om door te gaan. Dat Koudekerk daar gehoor aan gaf bleek wel uit het feit dat het tot de voorlaatste minuut duurde eer Roy Dorrepaal voor de eerste keer een serieuze doelpoging van Bernardus spits Daniël van Leeuwen kreeg te verwerken. De wedstrijd had op dat moment al gespeeld moeten zijn, want Jorin Roosenbrand en Yvar de Groot waren nogmaals trefzeker maar deze treffers vonden geen doorgang wegens vermeend buitenspel, iets waar vele toeschouwers minimaal één keer grote twijfels bij hadden. Hierdoor mochten ze bij Benardus nog enige hoop hebben bij het opzoeken van de kleedkamer.

Hoop die een ongekend scherp Koudekerk na de rust snel tenietdeed. Want binnen tien minuten gooide de thuisploeg de wedstrijd in het slot. Eerst was het Daniël Wildschut die Enter kansloos liet met een bekeken schuiver. Niet veel later was het Van Heerdt die zijn oude ploeg nog wat extra pijn deed door op sublieme wijze de bal over de uitkomende Enter heen te lobben. Een treffer waar de aanvoerder nadrukkelijk naar op zoek was en werd dan ook uitgebreid gevierd. Het was de definitieve nekslag voor de bezoekers en dit gaf  Ronald Rosdorff kans om te wisselen. Zo kwam Bryan van Delft weer aan wat speelminuten toe na zijn blessure en mochten ook Kenan Cetinkaya en Ricardo van Rijswijk nog even van de feestvreugde in het veld meegenieten. Bas van Heerdt was een van de spelers die onder luid applaus, van de in grote getalen aanwezigen, het veld verliet en zelfs van de Bernardus kant kon er bij sommige een applausje vanaf, al zou het wel een zuur applausje zijn geweest.

Na afloop kon Koudekerk alleen maar tevreden terugkijken op deze wedstrijd. Ronald Rosdorff was tevreden over de uitslag maar tekende nog wel even fijntjes op dat zijn ploeg voor rust wat meedogenlozer had kunnen zijn en dat de wedstrijd dan bij rust al gespeeld was geweest. Maar het laat wel zien waar een compleet Koudekerk toe instaat is. We zijn een weg ingeslagen om eigen jongens te brengen en dat hebben we vandaag laten zien met een basiselftal waarin acht jongens uit de Koudekerk jeugd in staan. Zoon Mitchell was realistisch genoeg om de nederlaag terecht te noemen. “Het was jammer dat ik minder ingespeeld werd. Ik zocht de ruimte tussen de back en de middenvelder en hoop op die manier Daniël van Leeuwen weg te steken. Dat had ons misschien nog wat kansen opgeleverd.”

Koudekerk blijft in verliespunten gelijk met Hazerswoudse Boys en heeft nog drie wedstrijden om het verschil in doelsaldo weg te werken. Voor Bernardus ziet de stand er minder rooskleurig uit, de Rijndijkers zijn nog puntloos en zien de Football Factory op doelsaldo passeren waardoor het nu de laatste plaats in neemt en dat is een plaats waar Bernardus ook weer niet thuishoort.