Sportief 3 - Koudekerk 5

13 maart 2010 12:30

Eindelijk weer 3 punten

Het vijfde
en de weg naar de dubbel

Sportief 3  -  v.v. Koudekerk 5; ruststand 1-1; eindstand 1-4

Het was vroeg verzamelen afgelopen zaterdag, want de jongens van het vijfde moesten al vroeg voetballen tegen Sportief uit Noorden (of is het toch Woerdense Verlaat, niemand die het weet). Uw verslaggever reisde niet met een goed gevoel af, want het gerucht ging dat een flink aantal jongens de avond ervoor waren gesignaleerd in Café de Hoek. Dat bleek waar te zijn, afgaande op de witte bekkies en kleine oogjes.

Eenmaal aangekomen op het meest deprimerende complex van district West II, was het Thomas die een vooruitziende blik had. Nog voordat er een stap op het veld was gezet, wist hij te vertellen dat het een knollenveld was. Hij had zowaar gelijk. Enige tijd geleden is geprobeerd om het veld van Sportief te verkopen. Dat is niet gelukt, hoewel er wel enkele kandidaten waren. De plaatselijke motorcrossclub haakte af omdat ze het terrein te gevaarlijk vonden voor het materiaal. Ook een aardappelteler zag er geen brood in, want de bodem bleek zo slecht dat een beetje aardappel er niet wil groeien. En dus wordt er -voor zover mogelijk- nog altijd op gevoetbald. Maar omdat de bovenlaag met lijm lijkt ingesmeerd, rolt de bal nooit lekker door en veert het veld als een slecht matras.

Het vijfde was met dertien man vertrokken, want Bart was uitgeleend aan het tweede (waar hij weer goed had gekeept), Niels en Gert-Jan moesten werken en Hanno, ach dat wordt een eenzijdig verhaal. Toch kwamen de mannen van het vijfde met een sterke opstelling binnen de lijnen: Thomas onder de lat; de achterhoede werd gevormd door Rick, Marcel, Leon en Henry; het middenrif bestond uit Peter, Joost, Barry en Mike en de spitsen van dienst waren Michiel (c) en Steven. Gé en Rob stonden wissel.

Het vijfde was gebrand op een overwinning na één nederlaag en één gelijkspel. Dat was te merken aan het spel. De bal ging snel rond en de tegenstander werd vastgezet op de eigen helft. Veel grote kansen leverde het veldoverwicht echter niet op. Mike, Joost, Michiel, Steven en Barry kregen een veelvoud aan mogelijkheden en kansjes, maar de echte scherpte ontbrak. Ook een gevaarlijke vrije trap van Barry werd onschadelijk gemaakt door de keeper van Sportief.

Halverwege de eerste helft had Barry wat ruimte op het middenveld en stuurde Steven diep. Steven leek de bal wat te ver voor zich uit te spelen en de keeper kwam zijn doel uit. Met een perfecte sliding wist Steven de bal echter op Mike te spelen en voor Mike was het vervolgens niet moeilijk om de bal vanaf de linkerkant in het lege doel te schuiven: 0-1. Gezien het wedstrijdbeeld een terechte voorsprong.

Lang kon het vijfde niet genieten van de voorsprong. Joost leidde met een foute pass een counter van Sportief in en binnen no time kon de spits van Sportief van dichtbij uithalen. Thomas pakte de bal fantastisch, maar was kansloos op de rebound van de linkerspits, die geheel vrij stond: 1-1. Later zou Peter verklaren dat hij rond de middenlijn al in de gaten had dat deze tegenstander veel te snel voor hem was.

Niet veel later was het rust en kon het vijfde eindelijk weer genieten van droge cake en heuse aanmaaklimonade van Karvan Cévitam®. Met Karvan Cévitam® maak je met koel water een lekkere, fruitige dorstlesser naar eigen smaak. Karvan Cévitam® bevat 75% puur fruit en geeft water de smaak van echt fruit. Karvan Cévitam® bevat natuurlijke ingrediënten en geen kleurstoffen. Bovendien is het een bron van vitamine B3, B6, C en E. Tijdens het nuttigen van deze heerlijke dorstlesser werd besloten dat Gé erin kwam voor Peter en Rob nam de plaats in van Henry.

Met de wind in de rug ging het vijfde in de tweede helft op zoek naar een nieuwe voorsprong. Lang hoefde de jongens niet te wachten, want binnen een kwartier was het raak. Na een mooie combinatie aan de rechterkant van het veld tussen Gé en Barry, besloot Barry de bal voor te geven op Michiel. Michiel, die met een mooie loopactie uit de rug van de tegenstander aardig vrij stond, controleerde de bal prima en passeerde de keeper van Sportief voor de tweede keer deze middag: 1-2.

Na deze goal was het verzet van Sportief definitief gebroken (als het al aanwezig was) en koos de thuisploeg er steeds meer voor om haar naam geen eer aan te doen. Kortom het betere hak- en zaagwerk. Tussen de vele overtredingen door was het Joost die met een droge afstandsknal de marge op twee doelpunten had gebracht: 1-3. Dat de keeper een handje hielp doet verder niet ter zake.

Hierna kreeg het vijfde nog twee grote kansen, maar Gé (polletje) en Barry (slap schot) slaagden er niet in om de keeper voor de vierde keer te passeren. Toch kende de wedstrijd een enerverend slot. Eerst was daar de handsbal van een verdediger van Sportief die niet werd gezien door de scheidsrechter. Peter, als assistent-scheidsrechter, bedacht zich geen moment en stak zijn vlag omhoog. Het duurde even voordat de scheidsrechter dit in de gaten had, maar wonder boven wonder kende hij het vijfde een vrije trap toe! Hulde voor onze attente Peter.

Niet veel later werd een overtreding gemaakt op Leon en de scheidsrechter floot voor een vrije trap. Helaas kon Leon het niet laten om even na te trappen onder het oog van de leidsman en volkomen terecht kon Leon met rood inrukken.

Ook met tien tegen elf was het vijfde de bovenliggende partij en werd er vlak voor tijd nog een keer gescoord. Na wederom een mooie combinatie op rechts tussen Gé en Barry, was het Barry die met rechts de bal bij de tweede paal legde. Het was de inlopende Mike die voor het mooie slotakkoord zorgde en de bal in het doel werkte: 1-4.

Het vijfde deed wat het moest doen in de strijd om het kampioenschap en volgende week moeten er weer drie punten gehaald kunnen worden tegen het laaggeklasseerde Linschoten.

Tot volgende week!

Henkie Stift