Teamspirit geeft doorslag tegen D.W.O.

DWO 1

Kevin Mbemba
Jim van Leer
Joep Roovers
Nathan van der Horst
Kevin Mbemba
Romano Seedorf

Mannen, 1, 3e klasse A

12 mei 2018 14:30

S.J.P. van den Oever

Opstelling

Koudekerk dacht goede zaken te hebben gedaan met een 3 - 0 winst tegen het veel hoger staande D.W.O. maar toen alle uitslagen binnen waren bleek dat er weinig winst was geboekt. Leiden en Zwammerdam hadden ook gewonnen en dus waren deze punten nog veel belangrijker dan waar men vooraf op had gerekend.

Grote verassing in de opstelling van Koudekerk was de tweede basisplaats van Wessel Bakken, de net zeventien jarige kreeg het vertrouwen van Ronald Rosdorff op de nummer tien positie en moest zo de spitsen Jorin Roosenbrand en, de tweede verassing, Mike van Velzen in de rug steunen. Het leek Koudekerk een boost te geven tegen een tegenstander die nog veel had om voor te spelen, de derde periode. Toch was het de beste wedstrijd van Koudekerk in tijden. Met een enorme team spirit werd de Zoetermeerse nummer drie in de stand over het veld vast gezet. Het leverde al snel de eerste kans op via Wessel Bakker maar de jongeling zag zijn inzet over de goal van Jim van Leer gaan. Het was de voorbode van een wedstrijd waarin Koudekerk ineens weer een team was zoals weken geleden. Jorin Roosenbrand kopte over, maar even later was het wel raak. Mike van Velzen kapte zich op de achterlijn vrij en voor Sidney de Schepper was het een koud kunstje om de bal bij de tweede paal binnen te lopen. Het duurde even eer D.W.O. van de schrik was bekomen. Dit was een heel ander Koudekerk dan dat wat D.W.O. trainer Arie van der Padt een week eerder bij van Nispen had gezien. Uiteraard kregen de bezoekers ook kansen, zo bracht Tony van Ooi redding toen eerst Jeroen Faber en later Dylan Flohr dichtbij de gelijkmaker waren. Aam de andere kant kwam Jorin Roosenbrand net te kort om van Leer voor de tweede keer te passeren.  Toch bleven de kansen van de bezoekers schaars, veelal omdat er bij koudekerk op het middenveld om iedere meter werd gevochten. Kevin Veltman en Fabian Roosenbrand hadden er voor de rust al een marathon aan meters opzitten en Daan van der Zwet als rechtsachter verbaasde vriend en vijand door de snelle Kevin  Mbemba een hele lastige middag te bezorgen.

Na de rust was het wederom Roosenbrand die de eerste kans had maar de spits kreeg te veel tijd en ging twijfelen. Hierdoor kon van Leer redding brengen. Op het uur wisselde Ronald Rosdorff de moegestreden Wessel Bakker voor de derde verassing. Gino van der Voort was de tweede speler van het derde elftal, naast Mike van Velzen, die zich bereid hadden verklaard om het vlaggenschip te helpen. De snelle aanvaller was gelijk gevaarlijk en gaf Jorin Roosenbrand weer een kans maar ook nu was de uitstekend keepende van Leer de winnaar. Toch lag de tweede Koudekerkse treffer op de loer. Die kwam met nog ruim twintig minuten te spelen. het was een kopie van de aanval even daarvoor. van der Voort gaf voor en nu was Jorin wel de winnaar tegen van Leer en schoot de tweede Koudekerkse treffer binnen.  Niet veel later was het pijpje bij Mike van Velzen leeg en werd hij vervangen door Rick Vogels. Dat Koudekerk de punten ook daadwerkelijk binnen  zou halen was men nog niet gerust op, immers twee weken eerder bij Soccer Boys ging het bij dezelfde stand nog helemaal mis en stond men met lege handen. Die twijfel werd weggenomen me de tweede treffer van Jorin Roosenbrand Met zijn laatste balcontact en de tong op de schoenen schoot hij zijn dertiende treffer van het seizoen de beslissing binnen. Direct hierna werd hij vervangen door Daniel Wildschut die de laatste minuten mocht volmaken. Het leek zelfs nog 4-0 te worden maar Kevin Veltman zag zijn inzet net naast gaan. Het deed niets meer af aan het mooie resultaat wat Koudekerk als ploeg deze middag had neergezet. Tot man of the match werd Tony van Ooi verkozen, dit door de tweed cruciale reddingen voor de rust maar er hadden er nog wel een stuk op 13 geweest die deze titel hadden verdient.

Ronald Rosdorff was de opluchting zelve na afloop. Dit is een geweldige team prestatie, iedereen is tot het gaatje gegaan en het is geweldig dat de ploeg daar eindelijk eens voor wordt beloond. Tekenend was het voor de trainer toen bij het betreden van de kleedkamer in de rust Michael Kneulman zijn collega Tony van Ooi complimenteerde met zijn reddingen. "Kneul is zijn plekje kwijt maar dan zo reageren is grote klasse" aldus de trainer. Bij D.W.O. droop de teleurstelling er van af maar was men we sportief om toe te geven dat er maar één ploeg vandaag recht had op de overwinning.

Dat de punten nog belangrijker blijken te zijn dan vooraf werd verwacht, Koudekerk verwachte bij winst wat omhoog te koken, bleek toen de overige uitslagen binnen kwamen. Leiden, Zwammerdam en L.S.V.V. wonnen eveneens hun wedstrijd. Zo komen D.S.V.P. en Blauw Zwart ineens ook weer in beeld voor de nacompetitieplaatsen. Voor W.D.S. is het over, zij zijn de directe degradant en krijgen volgende week Koudekerk op bezoek. Dus Koudekerk is gewaarschuwd, de tegenstander kan vrijuit voetballen.