Koudekerk op 2e plaats na overwinning in Nieuwkoop.

Nieuwkoop 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse A

8 oktober 2016 14:30

Luiken, J.A.M.

Opstelling Koudekerk 1

Vandaag stond de wedstrijd tegen promovendus Nieuwkoop op het programma. Dit was  eerste keer dat Koudekerk en Nieuwkoop elkaar in competitieverband tegenover elkaar stonden.

Nieuwkoop en Koudekerk zijn de competitie goed begonnen en voorafgaand aan deze wedstrijd was het verschil slechts 1 punt in het voordeel van Koudekerk. Een overwinning was dus belangrijk om aansluiting met koploper Lugdunum te houden.

Om 14.30 uur trapte Koudekerk af op sportpark De Dulen in Nieuwkoop. Een eerste helft waarin beide ploegen met risicoloos voetbal de bal rond lieten gaan. Tot aan minuut 40 was er voor zowel Nieuwkoop als Koudekerk één mogelijkheid om tot scoren te komen.  Na een scrimmage voor het doel van Koudekerk ontstond een kans voor de thuisclub waarbij keeper Kneulman met het nodige kunst en vliegwerk de bal kon omarmen. Kort daarna was er een vrije trap van Daan van der Zwet welke maar net het doel van Nieuwkoop miste. Op het moment dat iedereen zich had verzoend met een 0-0 ruststand sloeg Koudekerk binnen twee minuten tweemaal toe. In de 42ste minuut was het Daan van de Zwet die vroeg druk zette op de verdediger van Nieuwkoop, deze wilde de bal naar voren uitverdedigen, echter blokte Daan deze bal waarna de bal van zo’n 18 meter fraai in de kruising karolombeerde achter doelman Rodney van Beek van Nieuwkoop. Het was geen eens een kans maar toch 1-0 voor Koudekerk. Twee minuten later een fraaie pass van Fabian Roosenbrand op Grivo Biya, die de bal goed meenam, de linksback van Nieuwkoop op snelheid aftroefde en vervolgens schuin rechts voor het doel op zeer fraaie wijze de 2-0 liet aantekenen. Wat een slotfase van de eerste helft! Het opnieuw talrijk opgekomen Koudekerk publiek ging met een brede glimlach tijdens de rust de kantine in voor een hapje en een drankje.

De tweede helft was het al snel duidelijk dat Nieuwkoop zo snel mogelijk de aansluitingstreffer wilde forceren. Er werd vroeg druk gezet en er werd duidelijk meer risico genomen. Het was echter Koudekerk dat een paar 100% kansen kreeg om de wedstrijd definitief te beslissen. In de 60ste minuut ging Rik Vogels alleen op de Nieuwkoopse keeper af na een prachtige pass van Grivo Biya. Echter werd de lob doorzien door de keeper en kon hij de bal eenvoudig redding brengen.

Nieuwkoop kon daar niets tegenover zetten. De verdediging staat dit seizoen onder leiding van de fantastisch gestarte Sander Blijleven als een huis. Wat een onverzettelijkheid laat hij iedere week weer zien. Nieuwkoop pompte veel hoge ballen de 16 meter in en het was Sander die ze vrijwel allemaal weer naar voren kopte of schoot. Als Nieuwkoop dan toch een mogelijkheid kreeg, zoals in de 63ste minuut, dan werd de bal over het doel gekopt of stond keeper Kneulman op de goede plek.  Nadat Milad Mansour voor de prima spelende Sidney de Schepper en Jordy Melchert voor de hardwerkende Daan van de Zwet waren ingebracht moest Koudekerk weer even op zoek naar de juiste balans. Uit het niets en via de kluts kwam Nieuwkoop in de 67ste minuut op 2-1 door Jeffrey Pieterse.

Het was nu weer een wedstrijd. Echter wist Nieuwkoop geen enkele kans te creëren. Maar bij zo’n tussenstand hoeft de bal maar een keer verkeert te vallen en je bent 2 punten kwijt. Zover kwam het gelukkig niet. Koudekerk speelde de wedstrijd zakelijk uit. De scheidsrechter floot na 5 minuten blessuretijd voor het einde van de wedstrijd.  Met 13 punten uit 6 wedstrijden staat Koudekerk op een keurige 2e plaats op 3 punten van koploper Lugdunum.

Volgende week zaterdag komt Linschoten naar Koudekerk. Als Koudekerk dan weer net zoveel energie in de wedstrijd stopt, zoals ze dat vandaag heeft gedaan, moet er weer een goed resultaat gehaald kunnen worden.