Productief Koudekerk verslaat Lugdunum dankzij snelle goals

26 september 2015 14:30

Bos, M.J.A. van den

Opstelling

Na een wisselvallige competitiestart heeft Koudekerk in de topper tegen Lugdunum laten zien waar het toe in staat is. De club uit Leiden beschikt over een sterk elftal, pakte zes punten in de eerste twee wedstrijden, maar kwam zaterdagmiddag net te kort tegen de formatie van trainer Alex Redel: 5-2. Maar ondanks de ruime overwinning was de wedstrijd lange tijd wel in evenwicht.

Koudekerk was goed op dreef en resoluut in de openingsfase van zowel de eerste als de tweede helft. Al na drie minuten was het raak. Na een snelle aanval over de rechterkant opende Mike van Velzen de score. In de fase daarna was de thuisploeg gevaarlijk via de sterk spelende Roy van de Berg en Bryan van Delft. Maar waar Koudekerk de kansen onbenut liet schoot Adam Atif, de beste man aan de kant van Lugdunum, na ruim een half uur wel raak: 1-1. De bezoekers namen daarna het heft in handen, kregen goede kansen, maar doelman Michael Kneulman voorkwam voor de rust tot drie keer toe een achterstand.

Zowel de thuisploeg als de bezoekende club, met voormalig international Tim de Cler in de defensie, zocht nadrukkelijk de aanval wat resulteerde in een mooie voetbalmiddag, al zal de Leidse aanhang na afloop vooral denken aan de start voor en na de rust. Waar Van Velzen na drie minuten in de eerste helft de score had geopend, sloeg Akke Pennin na twee minuten in de tweede helft toe met een heerlijke uithaal in de lange hoek. En daar bleef het niet bij, want enkele minuten later zette Van Velzen de marge op twee. Na een fraai overstapje van Van Delft jaagde de gelegenheidsaanvoerder de bal in het dak van het doel: 3-1.

Foto's (c) Lennart Wezerijn

Lang kon Koudekerk niet genieten van de riante voorsprong. Lugdunum drong aan en kwam na een uur via Sergio Vrede terug in de wedstrijd: 3-2. Mooie aanvallen en fraaie doelpunten. De mensen die zaterdagmiddag aanwezig waren aan de Gruttolaan hebben zich zonder enige twijfel vermaakt. Enige smet, vooral voor de Leidse aanhang, was misschien wel het optreden van scheidsrechter Van den Bos, die bij een 3-2 voorsprong van Koudekerk ten onrechte een strafschop toekende aan de rood-witten. De Cler zette een keurige sliding in bij een actie van Van Delft, maar de leidsman legde de bal wel op de stip. Pennin schoot raak, waardoor de spanning een kwartier voor tijd helemaal weg was. Zeker nadat uitblinker Van Velzen vijf minuten later met zijn derde treffer van de middag de eindstand bepaalde op 5-2. Koudekerk bezet na de zege de vierde plaats in de competitie achter CVC Reeuwijk, BSC ‘68 en Kagia. Volgende week zaterdag gaat de ploeg van trainer Redel op bezoek bij Oegstgeest, de club waar Koudekerker Joep van Tulder actief is.

Koudekerk: Kneulman; De Groot, Vergunst, Blijleven, Roosenbrand; De Best, Pennin, Slottje; Van den Berg, Van Delft (‘77, Zijderveld), Van Velzen © (88’, Roosenbrand).

Goals:

1-0 Van Velzen