10 man van Koudekerk pakken punt bij Zwammerdam

19 september 2015 14:30

Steenbergen, R.M.

Opstelling Koudekerk 1

De laatste keer dat Koudekerk drie punten had gepakt bij Zwammerdam is al even geleden, Zaterdag had de ploeg van Alex Redel daar de kans voor. Ondanks dat de ploeg ruim een uur met een man minder speelde was het de bezoekende ploeg die het meeste recht had op de drie punten.

Het was een derby die meer spannend dan goed was, Koudekerk en Zwammerdam maakte er een stevig potje van. Al in de openingfase was het Maarten van Riesen die voor het eerste gevaar zorgde namens de thuisclub. Maar alleen voor keeper Mitchell Goudkuil wist hij de score niet te openen. Koudekerk zette daar een kans voor Bryan van Delft tegenover. Beide ploegen waren scherp in de duels en scheidsrechter Steenbergen beoordeelde niet alle situaties even consequent. Richard Zijderveld was de eerste die in het boekje verdween en nog geen vijf minuten later was het Zijderveld die een domme overtreding maakte en zo zijn ploeg dupeerde met een tweede gele kaart. Koudekerk moest na een goed half uur met tien man verder. Het kreeg nog een tweede tik toen Kevin Bergshoef vlak voor rust de 1 – 0 langs Goudkuil schoot. Koudekerk zou met een man minder op jacht naar de gelijkmaker moeten.

Waar men na de rust zou verwachten dat Zwammerdam tegen tien Koudekerkers op jacht zou gaan naar de beslissing had het mis. De thuisploeg wilde achterin op zeker gaan en gaf Koudekerk daar mee de kans de wedstrijd in handen te nemen. Keeper van Vaalen had het drukker dan zijn collega aan de andere kant. Het wachten was op de gelijkmaker, alleen wanneer die vallen want Koudekerk had ook wat dat betreft niet veel geluk. Meerdere keren was het van Vaalen die een treffer voor kwam of lukte het op de een of andere manier niet om de bal in het doel te krijgen. Koudekerk bleef echter op jacht en kreeg dan ook de beloning. Yvar de Groot vond de ruimte achter de twee centrale verdedigers en Bryan van Delft dook die ruimte in en liet van Vaalen kansloos. In de resterende tijd was Koudekerk nog enkele malen dichtbij een tweede treffer. Mike Slottje schoot een vrije trap net over en Roy v/d Berg leek op weg naar de tweede treffer toen Jaap Reijer Peeters hem deze kans ontnam. Peeters ontsnapte aan een rode kaart omdat de scheids vond dat er nog twee verdedigers achter de bal stonden, waar iedereen het erover eens was dat deze nooit meer bij de bal zouden kunnen komen. De toegekende vrije trap werd met veel moeite door van Vaalen gekeerd.

Na afloop was Alex Redel gematigd tevreden. Over het spel in de tweede helft was hij zeker niet ontevreden, we begonnen alleen veel te slap. Over de rode kaart was het duidelijk. Hij kan hem geven, je moet alleen zorgen dat je nooit in die positie komt.

Volgende week komt het verassend sterk presterende Lugdunum op bezoek in de Gruttolaan. De Leidse promovendus is dit seizoen nog ongeslagen en zal er alles aan doen om dat zo te houden. Voor Koudekerk blijft heer het gevoel dat er nu eens niet is verloren bij Zwammerdam.