Koudekerk, eindelijk eens winst tegen Kagia.

Kagia 1

Mike van Velzen (scrimmage)

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse A

6 december 2014 14:30

Doesburg, J.S.M.

Wie een toto zou moeten invullen voor de wedstrijd VV Koudekerk – Kagia en enkel zou kijken naar de onderlinge resultaten van de afgelopen jaren zou blindelings een 2’tje hebben ingevuld (winst uitpartij). De Lisserbroekers zijn al vele jaren een beduchte tegenstander voor de Koudekerkers en winst tegen Kagia kan eigenlijk niemand meer herinneren.

Echter, insiders van de Derde Klasse A konden duidelijk zien dat het huidige Koudekerk van iedereen kan winnen. Daarnaast heeft Kagia de nodige wijzingen in het team zien voltrekken afgelopen zomer, en worstelt het nog met de vorm. Oftewel, een prima moment om met de angstgegner af te rekenen in een leuke thuiswedstrijd en niet op dat belabberde veld van Kagia.

In principe waren er geen wijzigingen nodig ten opzichte van vorige week (winst Gouda), immers, never change a winning team. Echter, vanwege afwezigheid van Fabian Roosenbrand en het feit dat Kagia met 2 sterke spitsen speelt moest trainer Redel ietwat puzzelen. Er werd uiteindelijk gekozen om met 3 man achterin te gaan spelen. Sidney de Schepper en Christian Vergunst speelden in de mandekking en Ruben van den Berg daarachter als extra slot op de deur. Voor Vergunst betekende dat de eerste basisplaats dit seizoen.

Het zorgde er wel voor dat de slag om het middenveld lastig werd. Door een schijnbaar ondertal was het Kagia dat het meeste balbezit had. Tot echter gevaren kwam het nooit, behalve uit wat lastige indraaiende corners. Het lukte Goudkuil echter om het doel schoon te houden. Het was Koudekerk dat ietwat gelukkig op voorsprong kwam nadat Mike van Velzen zijn voorzet/schot door niemand aangeraakt zag worden en zo het doel in verdween. En alhoewel de bezoekers iets meer balbezit hadden, was het Roy van den Berg die nog een enorme kans op de 2-0 naast zag gaan na een prima assist van Bas van Heerdt. Ook keeper Mitchel Goudkuil moest flink aan de bank. Een aantal schoten vanuit de tweede lijn die keurig in de hoek waren gevlogen werden knap tot corner verwerkt. Dankzij vooral veel strijd wist Koudekerk de aanvalsdrift van Kagia te stoppen en werd met een 1-0 stand de rust bereikt.

De tweede helft kwam Kagia wederom met veel drang naar voren, maar toch lukte het de ploeg niet om daadwerkelijk kansen te creëren. Inmiddels werd Vergunst vervangen door Simon van Leeuwen en zette Kagia nog een extra spits in de voorhoede. Dit had echter een averechts effect leek het. Koudekerk kon het organisatorisch simpel omzetten en iets meer in hun eigen spel komen. Dit leidde tot enkele enorme kansen van Mike van Velzen, maar de Man of the Match had zijn vizier duidelijk niet op scherp. Mitchel Jansen, die Erwin de Best verving, had duidelijk meer succes. Vers in het veld nam de spits een hoge bal in één keer op de schoen en zijn harde schot trof doel: 2-0.
Trainer Wijsman van Kagia ging duidelijk voor alles of niets maar het mocht niet baten. De verdediging van Koudekerk hield vrij simpel stand, en Goudkuil moest nog wat reflexen laten zien op kopballen om sinds lange tijd weer eens een clean sheet te halen. Daarmee staat het gemiddeld aantal tegendoelpunten nu exact op 1, een mooie statistiek. Met de winst op Kagia staat Koudekerk daarnaast ook nog eens 1e in de 2e periode. Dankzij winst van alle directe concurrenten zal er in de algehele stand niet veel veranderen, maar lijkt het kampioenschap te gaan ontvouwen rond Floreant, Koudekerk, UVS en SEV. Voor Koudekerk is het nu zaak om de resterende wedstrijden van het kalenderjaar ook winnend af te sluiten om de druk op de ketel te houden en wellicht een periodetitel binnen te halen.

Opstelling: Mitchel Goudkuil, Christian Vergunst (61’Simon van Leeuwen), Ruben van den Berg, Sidney de Schepper, Yvar de Groot, Erwin de Best (70’ Mitchel Jansen), Bas van Heerdt, Roy van den Berg, Mike van Velzen, Akke Pennin (86’ Johnny de Hollander)