Koudekerk laat DoCoS te lang hopen op punt

DoCoS 1

Melvin van Gent
Christiaan van Empel
Danny Sjaardema
Peter Hamelink
Rico Bouwmans
Yvar de Groot (scrimmage)
Zoey de Jong

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse A

8 november 2014 14:30

Lith, S.J.P.M. van

Sinds lange tijd was het sterrenensemble van v.v. Koudekerk weer eens compleet. De ziekenboeg was redelijk leeg, alleen de gebroeders van Leeuwen moesten toekijken langs de zijlijn en Wouter Reyneveld nam ook plaats achter de afrastering.

Op wederom een zonnige zaterdagmiddag in november lag voor Koudekerk de pittige taak om directe concurrent DoCos van zich af te schudden in een spannende tweestrijd. Het Leidse DoCos, onder leiding van Koudekerker Nico van der Salm, had exact hetzelfde puntenaantal als de bezoekers. Een overwinning zou een hele goede aansluiting bij de top betekenen, helemaal voor Koudekerk wat een wedstrijd minder heeft gespeeld. Vanwege de aflasting vorige week tegen Roodenburg werd er dus een week niet gespeeld. Wel werd er een oefenpotje met 5-3 gewonnen tegen Jong RCL.

Aangezien trainer Redel vandaag afwezig was, nam vervanger Arjen van Heusden de honneurs waar. Hij kon beschikken over een zeer compleet elftal, en startte wederom met tYar de Groot op 10 en een voorhoede van Mike  van Velzen, Akke Pennin en Roy van den Berg. Achterin was het taak voor Fabian Roosenbrand, Sidney de Schepper, Ruben van den Berg en Richard Zijderveld om keeper Mitchell Goudkuil te helpen  de 0 te houden.

Koudekerk, gesteund door vele Koudekerk supporters die in grote getalen waren afgereisd naar Leiden, ging vlammend van start. De opbouw van DoCos werd al zeer snel gestoord en het spel speelde zich dan ook af op de helft van de Leidenaren. Toch was het DoCos dat na 5 minuten al op voorsprong kwam, zij het uit vermeend buitenspel positie. Na overleg met grensrechter Henk Griffioen werd de goal afgekeurd en bleef de brilstand op het bord staan. Na een kwartier ontsnapt DoCos echter aan een rode kaart. Bij de cornervlag werd Richard Zijderveld compleet onnodig zijn schoenen uitgetrapt. Scheidsrechter van Lith vond het echter nog te vroeg voor rood schijnbaar en met geel mocht men absoluut niet klagen. Uit de volgende vrije trap van Bas van Heerdt weet Akke Pennin de bal hard op de vuisten van  DoCos keeper Mitchel van Abswoude te mikken, die toen nog niet wist dat hij een drukke middag zou krijgen. Want vele kansen zullen volgen, van onder andere Yvar de Groot, Bas van Heerdt en een grote kans voor Roy van den Berg. Echter is de keeper onpasseerbaar, en als dat wel lukte stond er nog altijd een paal in de weg. Zelfs bij DoCos is men verbaasd dat men de rust weet te bereiken zonder een tegengoal, want Koudekerk is absoluut heer en meester na de eerste 5 minuten.

De tweede helft brengt exact hetzelfde beeld. Koudekerk gaat met goede moed en geduld op zoek naar de openingstreffer, en hebben daar wederom echt alle mogelijkheden toe. Keeper van Abswoude weet een 1 op 1 met Erwin de Best te stoppen, en zowel Akke Pennin als Yvar de Groot lukt het niet om het doel te vinden naar vrije mogelijkheden. Ook Bas van Heerdt komt niet tot scoren met sterke schoten vanuit de tweede lijn. Koudekerk wanhoopt echter niet, en blijft geduldig op zoek naar medespelers in plaats van zinloos te pompen. Achterin houdt het sterke centrum van Ruben van den Berg en Sidney de Schepper de boel potdicht. DoCos probeert de sterke spitsChristiaan  van Empel te bereiken, maar vaak is dat het eindstation van de Leidse aanvalslusten.

Niet veel later gaat Melvin van Gent van DoCos redelijk dom in de fout door de bal zeer overduidelijk vast te pakken terwijl hij al geel op zak heeft. Wederom strijkt de scheidsrechter over zijn hart, nadat zijn handen de tweede gele kaart in zijn borstzakje al hadden getoucheerd. Toch zal DoCos de wedstrijd niet met 11 man uitspelen. In de 68e minuut was Rico Bouwmans te laat bij een charge op de Sidney de Schepper. Alhoewel de overtreding ook met geel had kunnen worden afgedaan besloot de scheids om alsnog de rode prent te tonen.Iets wat hij later na een charge van Zoey de Jong op Mike van Velzen moest doen maar het toen weer met een gele kaart afdeed waar rood meer op zijn plaats was geweest.  Met 10 man lukt het DoCos niet om het ontketende Koudekerk nog langer te stoppen. Nadat Akke Pennin wederom een mooi schot ziet worden gestopt, moet keeper van Abswoude toch overstag nadat de rebound voor Yvar de Groot was. De 1-0 zorgde voor een grote ontlading in en naast het veld. Voor Koudekerk zou een 2-0 een definitieve beslissing betekenen, maar het lukt de withemden (spelend in het blauw vandaag) niet om de genadeslag te geven. DoCos mag daarom nog zelfs geloven in een (onterechte) gelijkmaker,  maar keeper Goudkuil komt niet meer in de problemen. De scheids floot dan ook bij een eindstand van 1-0. Voor Koudekerk een veel en veel te lage score. Men had hier makkelijk met 5-0 kunnen worden, maar door gebrek aan scherpte en een sterke keeper werd het toch nog onnodig spannend. Maar het spel was de 4 euro entree zeker het aanzien waard. Waarschijnlijk speelde Koudekerk tegen DoCos zijn beste wedstrijd tot nu toe. Zo kan men met veel vertrouwen richting de inhaalwedstrijd tegen Roodenburg, aanstaande zaterdag op sportpark Noord.

Opstelling: Mitchell Goudkuil, Richard Zijderveld, Ruben van den Berg, Sidney de Schepper, Fabian Roosenbrand, Erwin de Best,Bas  van Heerdt ©,Yvar de Groot, Roy van den Berg,Mike  van Velzen, Akke Pennin