Koudekerk kroont zich tot beste van Rijnwoude.

Bernardus 1

Gerbrand van Breugel (solo)
Ludo v/d Berg

23 augustus 2014 14:30

Lip, B. v/d

De supporters van Koudekerk en Bernardus dromde samen rond het hoofdveld bij Hazerswoudse Boys, immers hun teams zouden elkaar bestrijden in de finale van de Rijnwoude cup. Maar tot aller verbazing kwamen de teams van Hazerswoudse Boys en B.S.C. het gras betreden. Dit waren toch de verliezers uit de voorronde? Waar zou de finale dan worden gespeeld? Verbaasd keek men om zich heen om tot grote verbazing veld twee te zien waar hun favorieten zich warmliepen. Een finale op een bijveld, nu was de Rijnwoude cup bezig af te glijden maar dit was op zijn minst vreemd te noemen.

Gelukkig werd de wedstrijd wel een echte finale. Zeker de eerste helft waarin Koudekerk de beginfase de betere ploeg was mar zich te kort deed door geen kans te creëren zodat het overwicht zich beperkte tot meer balbezit. Bernardus kwam na deze fase meer uit de schulp en toen na 10 minuten bij Koudekerk Yvar de Groot en Nick van Houten zich kinderlijk eenvoudig lieten verassen was het Gerbrand van Breugel die de Rijndijkers verassend op voorsprong zette.  Het antwoord van Koudekerk wat betreft doelkansen bleef tot op dat moment beperkt tot een aantal schoten op doel. Veelal uit vrije trappen via Bas van Heerdt, die regelmatig ex-team maten op “bezoek” kreeg. Bernardus kreeg zelfs via Tom v/d Velde de uitgelezen kans om op 2 – 0 te komen maar Mitchel Goudkuil kon dat ternauwernood voorkomen.  Koudekerk zette tegen het einde van de eerste helft er en tandje bij en Bernardus kreeg het moeilijker. De gelijkmaker kwam vlak voor de rust van de voet van Erwin de Best, na een afgeslagen corner schoot de middenvelder de bal langs de kansloze Devlin Harkes. Zo kon de thee worden opgezocht met een gelijke stand.

Na de thee waren er de nodige wissels, zo was daar het debuut van Richard Zijderveld. De rechtsachter deed gelijk van zich spreken met enkele goede ingrepen en bleek ook een goede pass in huis te hebben. Koudekerk zette Bernardus meer onder druk en na 10 minuten was daar dan ook de logische voorsprong. Mitchel Jansen maakte dankbaar gebruik van een fout in de Bernardus verdediging en bracht Koudekerk op voorsprong. Bij Bernardus miste Ronald Rosdorff o.a. Glenn Valk en Nordin Oudshoorn en had dus niet veel wisselmogelijkheden.  De wissels die werden gedaan maakte de ploeg niet sterker en dat maakte het grote verschil in de wedstrijd waar bij Koudekerk Rick van Tol en Martijn Vonk werden ingebracht maakte dat weinig verschil in de sterkte van de ploeg. Het verschil werd uitgedrukt in de verdere score. Via Mike van Velzen liep Koudekerk uit naar 3 – 1 en even later was het diezelfde van Velzen die opzichtig falen van Gerbrand van Breugel afstrafte en de wedstrijd definitief in het slot gooide door de vierde treffer achter doelman Harkes te schieten. Bij Bernardus was het leeg, een enkeling liet zich van een mindere kant gaan en Ludo v/d Berg mocht van geluk spreken dat Scheidsrechter Barry v/d Lip een coulante bui had en zijn na schoppen naar Richard Zijderveld met “slechts” geel bestrafte. De vijfde treffer was de mooiste van de wedstrijd, via langdurig balbezit met 1 keer raken kwam de bal bij Yvar de Groot die de bal hard in de goal schoot en daarmee de 5 – 1 eindstand op het score bord (Uiteraard op een bijveld niet aanwezig) zette.

Koudekerk pakt voor de eerste keer de Rijnwoude cup en mag zich nu een jaar de beste noemen van een gemeente die niet meer bestaat. Hazerswoudse Boys pakte de derde plaats door B.S.C.`68 met 1 – 0 te verslaan, zo hadden de mensen op het hoofdveld ook nog iets gezien…

De Rijnwoude cup is destijds bedacht door het opgeslokte Radio Rijnwoude. Sinds de annexatie door Alphen is er geen Radio Rijnwoude meer, hierdoor lijkt ook de ziel uit het toernooi te zijn verdwenen. Geen radio of andere media bekendheid of het moet via de verenigingen zelf komen en ook daarin schoot men dit jaar zwaar te kort. Waar er vorig jaar bij B.S.C. nog een grote radio delegatie aanwezig was kon er dit jaar niet eens iemand vanaf om de beker uit te reiken. Hopelijk wordt er volgend jaar weer een echt toernooi van gemaakt, met hulp van alle clubs moet er toch weer iets van dit toernooi te maken zijn?

Opstelling Koudekerk: Mitchel Goudkuil, Simon van Leeuwen, Nick van Houten (46. Martijn Vonk), Ruben v/d Berg, Yvar de Groot, Bas van Heerdt(46.Richard Zijderveld),Roy v/d Berg, Erwin de Best, Mike van Velzen, Mitchel Jansen, Mark van Leeuwen(46.Rick van Tol)