v.v.Koudekerk - S.V.Aarlanderveen

Jeroen Koot (schot)

9 augustus 2014 14:30

M.J.M. hendriks

Oefenwedstrijdjes aan het begin van het seizoen stellen meestal weinig voor. Met een handvol trainingen achter de rug, de nodige afwezige vakantiegangers en het gebrek aan wedstrijdritme is het meer een gevalletje conditie opbouwen dan een bittere overwinningstrijd. Veel gehoorde uitspraken van trainers zijn dan ook ‘het resultaat boeit me totaal niet’ of ‘in september gaat het pas echt beginnen’.

Toch zal dit voorgaand aan de wedstrijd VV Koudekerk – SV Aarlanderveen niet het geval zijn geweest. Sinds deze zomer staat namelijk Arjen Linstra aan het roer, die maar al te graag een leuk resultaat wil neerzetten tegen zijn oude club. Aan Koudekerk kant lopen er echter 22 man die absoluut niet willen verliezen van ‘Harris’. Oftewel, de wedstrijd van 9 augustus was meer dan een oefenwedstrijd.

De withemden zaten ruim in de spelers. Met maar liefst 21 namen op het wedstrijdformulier was al duidelijk dat trainer Redel veel spelers een kans wilde geven. Zonder enkele Dutch Valley gangers en enkele blessures en inclusief de nieuwkomers, trad VVK aan met de volgende namen in de eerste helft:

Mitchell Goudkuil, Richard Zijderveld, Ruben van den Berg, Sidney de Schepper, Yvar de Groot ©, Mike Suvaal, Rick van Tol, Frits Rademaker, Mitchel Jansen, Fabian Roosenbrand en Mark van Leeuwen.

De ploeg van Aarlanderveen komt momenteel uit in de 4e klasse, en de verwachting was dus dat VVK een dominant spel zou vertonen. Koudekerk heef inderdaad het meeste balbezit, maar spits Mitchel wordt lastig bereikt en men komt niet verder dan enkele geblokte schoten. In één van de zeldzame uitbraken van Aarlanderveen, ziet de scheids een lichte overtreding van Frits. Aarlanderveen mag aanleggen van een schitterende plek, zo’n 20 meter van het doel van Mitchell. Dan blijkt dat er zelfs in de 4e klasse enkele jongens lopen met een schot in de benen: de vrije trap wordt schitterend in de korte hoek gekruld, Mitchell kon slechts zijn vingertoppen tegen de bal zetten. Brutaal komt de ploeg van Linstra op een 0-1, iets wat tegen de verhoudingen in. Direct na de aftrap zakt Aarlanderveen weer in het spel terug wat ze vanaf het begin speelde: veel man op eigen helft. Het duurt tot de 28e minuut voordat Koudekerk weer wat terug kon doen: Mitchel Jansen liep zichzelf prima vrij na een voorzet van Rick, en kon zodoende knap de 1-1 binnen koppen. Lang leek Aarlanderveen een punt te kunnen pakken in de eerste helft, maar een waar slotoffensief leidde na diverse kansen nog tot de 2-1 ook. Wederom vanaf de rechterkant kon Mitchel een voorzet binnenwerken, alhoewel de keeper bewees een echte 4e klasser te zijn (sorry keep). Richard Zijderveld en Fabian Roosenbrand hadden nog zelfs de 3-1 op de schoen, maar mochten het nieuwe seizoen niet starten met een goaltje.

Zoals verwacht startte Koudekerk de 2e helft met een compleet nieuw team, enkel keeper Mitchell bleef in het doel staan. De rest van het team bestond uit Simon van Leeuwen, Martijn Vonk, Martin Bos, Richard van Heijningen, Erwin de Best, Bas van Heerdt ©,  Mike van Velzen, Jeroen van Munsteren, Roy van den Berg en Jeroen Koot. En het moet worden gezegd, de auteur weet niet of het kwam doordat men het idee had dat ze geen basisplaats hadden, maar dit elftal begon aan een wervelende tweede helft. Jeroen Koot en Roy van de Berg hebben al direct na de aftrap wat flinke kansen, en al 8 minuten na de thee brengt Jeroen Koot zijn ploeg na een mooie aanval via Roy en Mike op 3-1. De honger is nog niet gestilt, want al snel komen ook Roy (4-1) en Mike (5-1) tot scoren na prima teamspel. Het duurt dan ook tot de 76e minuut voordat Mitchell Goudkuil weer in actie moet komen, na een te korte terugspeelbal van Martin Bos verricht hij een knappe 1-op-1 redding.

Daarna neemt VVK weer simpel de regie over. Na een mislukte stift van Bas, scoort Roy zijn 2e van de dag na een zwabberbal van buiten de 16. Aangezien dezelfde keeper bij Aarlanderveen op doel staat als in de eerste helft, behoudt de auteur zich van enig commentaar (de bal was houdbaar dus). 2 minuten later is het Mike die in tweede instantie een mooi staaltje techniek beloond. Zijn halve omhaal wordt niet gepromoveerd tot doelpunt, maar hij is er als de kippen bij om alsnog de 7-1 alweer binnen te schieten. Met nog 10 minuten te spelen laat de Koudekerk defensie echter wat gaatjes vallen, waar Aarlanderveen gretig gebruik maakt (7-2). Echter besluit Mike van Velzen om in de 90e minuut zijn hattrick compleet te maken met zijn 3e van de middag. Als iedereen zich al bijna tot de kleedkamer went om de eerste overwinning van het seizoen te vieren, slipt Aarlanderveen er toch nog tussen om de eindstand op 8-3 te brengen. In de glorietijden van Arjen Linstra betekende een goal rond dit tijdstip vaak een ontbloot lichaam inclusief bijbehorende gele kaart, maar vooralsnog wordt deze traditie (helaas) niet doorgezet bij zijn eigen spitsen.

Al met al was het weer een ouderwetse zonnige middag op Sportpark de Gruttolaan. Het Koudekerk van het seizoen 2014/2015 lijkt wederom niet al te veel problemen te hebben met scoren, maar is defensief nog wat kwetsbaar. De nieuwelingen hielden zich prima staande in het elftal, waar Mike van Velzen met zijn 3 goals er zelfs nog sterk op aandrong om dit verslag zo spoedig mogelijk te plaatsen. Het moge duidelijk zijn dat dit Koudekerk van Redel weer een klein stapje verder is, het seizoen zal uitwijzen of er eindelijk weer eens nacompetitie kan worden behaald. Graag zien wij jullie allemaal weer in ruime getale langs de zijlijn om de withemden ook in het nieuwe seizoen aan te moedigen.

13’ 0-1 Jorn Poelwijk

28’ 1-1 Mitchel Jansen (ass. Rick van Tol)

45’ 2-1 Mitchel Jansen (ass. Fabian Roosenbrand)

52’ 3-1 Jeroen Koot (Mike van Velzen)