Nederlaag bij terugkeer 3e klasse

2445AR
AARLANDERVEEN

Verslag geschreven door Leiden Amateurvoetbal
Op een regenachtige 24e september openden S.V Aarlanderveen en V.V. Koudekerk elkaars seizoen in de derde klasse. Het weer was op deze dag illustratief voor het voetbal wat gespeeld werd. In combinatie met het dramatische veld was het nagenoeg onmogelijk om goed veldspel op de mat te leggen. Beide elftallen starten in een 433-opstelling en probeerden vanaf minuut één de tegenstander onder druk te zetten. Uiteindelijk eindigde het duel in een 4-2 zege voor de ploeg van Sander van Dijk.

Omdat het veld zo moeilijk bespeelbaar was, koos Aarlanderveen wat sneller voor de bal richting de voorwaartsen, mede doordat ze wisten dat Koudekerk een ploeg is die normaal gesproken met een hoge intensiteit pressing naar voren geeft. In het eerste kwartier was het vooral aftasten van beide ploegen met hier en daar wat speldenprikjes. Eigenlijk de eerste echt keer dat Koudekerk goed doorkwam over de rechterkant was het direct Olaf Bakker die de score opende met een goed ingeschoten rebound.

Vanaf dat moment waren de touwtjes nadrukkelijk in de handen van de thuisploeg. Veelal werd er gezocht naar de snelle Killian Bouwhuis, waarbij heel veel persoonlijke duels en tweede ballen veroverd werden door Aarlanderveen. Zo ook in de 22e minuut, waarbij Koudekerk balverlies leed rondom de middenlijn en Bouwhuis direct in de diepte werd weggestuurd op weg naar het vijandelijke doel. De grensrechter van Koudekerk deed zijn vlag omhoog voor buitenspel, waarbij leidsman van Valen hem liet staan (overigens terecht). In de zestienmeter van Koudekerk werd Bouwhuis door Martijn de Boer onreglementair van de bal ontzien, waardoor de bal op de stip ging en De Boer een gele kaart kreeg. In deze situatie was het twijfelachtig of dit geen andere kleur had moeten zijn.

De pingel werd koelbloedig in de rechterhoek geschoten door Thom Nouwens. Vijf minuten later nam dezelfde Nouwens een slim genomen snelle vrije trap, waarbij Fabian Roosenbrand Bouwhuis binnendoor liet komen en zo stond de 2-1 op het scorebord. Dit was ook de stand waarmee beide ploegen de kleedkamer opzochten waarbij Koudekerk door de vele gemiste kansen van Aarlanderveen nog in de wedstrijd zat.

In de rust moest de vroeg geblesseerd geraakte Sidney de Schepper toch vervangen worden door Wessel Bakker. Deze ging op het middenveld spelen, waardoor Yvar de Groot een linie terugzakte als rechtervleugelverdediger. Koudekerk won in de tweede helft wel wat meer persoonlijke duels en kwam iets meer terug in de wedstrijd. Echter bleef Aarlanderveen toch gevaarlijk worden uit de omschakelmomenten in de diepte. In de zestigste minuut kwam Moussa Kallisse in het veld voor Davey Grimmelius en werd Junior Sonowo vervangen door Sallem Chemlali. Deze zorgde direct voor wat nieuwe aanvallende impulsen aan de kant van de gastheren.

In de zevenenzestigste minuut werden Ruben van den Berg en Mitchell Bons vervangen door Kevin Vonk en Akke Pennin. Nog voordat deze jongens goed en wel hun draai in het elftal van Jarno Verweij hadden gevonden, lag de 3-1 al in het netje. In de 71e minuut schoot de bal door op natte veld, waardoor De Boer aan Koudekerk zijde te veel moeite had om deze bal te verwerken, waar deze direct in de voeten belandde van Moussa Kallisse. Deze speler vertrok naar het doel van Roy Dorrepaal en gaf hem op het juiste moment af aan de meegelopen Sallem Chemlali, die de bal langs de doelman schoof.

Martijn de Boer werd vervolgens vervangen door Stan van Veen. Vlak na het moment van de wissel was er weer een omschakelmoment waarbij de goed ingevallen Moussa Kallisse werd bereikt. Deze zocht de tegenstander op en schoot de bal achter de doelman. In de 75e minuut werden de moegestreden Bouwhuis en Nouwens vervangen door Jimmy Nieumeijer en Alessio van der Straaten. Eigenlijk was vanaf dat moment de wedstrijd wel gespeeld, waarbij Sander Schmand in de 85e minuut nog de 4-2 aantekende.

Al met al een terechte overwinning van Aarlanderveen, waarbij het een vervelende wedstrijd was met veel opstootjes, irritaties en het vragen om kaarten wat beide ploegen niet nodig hebben. Overigens wel een compliment naar beide trainers, waar deze constant deze opstootjes probeerden te vermijden en hun spelers aanspraken op dat gedrag.

Bekijk hier de interviews van Studio Alphen