Knokkend Koudekerk ten onder tegen Meerburg

16 oktober 2021 14:30

P. Snoek

Opstelling Koudekerk 1

Dit wedstrijdverslag is geschreven door Ruud Fraaij namens Leiden Amateurvoetbal

Vierde klasse A (zaterdag)-Peilloos verdriet en ultieme vreugde, ze waren met bakken van de gezichten te lezen van respectievelijk Koudekerk en Meerburg. De bezoekers leken op weg de 2-1 achterstand goed te maken toen Meerburg keihard toesloeg in de uiterste slotfase door een doelpunt van Luc Schade. Dat Tom Klumperman er uiteindelijk zelfs 4-1 van maakte zorgde voor zo mogelijk nog intensere emoties. Een pure anticlimax voor het strijdende Koudekerk. ,,Iedereen bij ons verwachtte de 2-2, sterker nog, als wij die maken, dan scoren we nog een derde ook”, aldus een nog nahijgende Joep van Tulder na afloop.

De verwachtingen waren hooggespannen voor het eerste fluitsignaal. Beide ploegen hadden grote zeges geboekt vorige week en hadden tevens prima voetbal laten zien. Tel daarbij op dat het een echte streekderby was en de ingrediënten voor een spektakel lagen voor het grijpen. Daar zag het in de eerste minuten ook naar uit: direct vanuit de aftrap stond Klumperman oog-in-oog met doelman Roy Dorrepaal, maar hij miste de juiste controle over de bal.

Enkele minuten later tastte de defensie van Koudekerk opnieuw mis en nu was de kans voor Max van Steen. Ook hij slaagde er niet in het leer tegen de touwen te werken. Mocht het thuispubliek hopen dat het de voorbode was van een ontketend Meerburg, dan kwamen zij bedrogen uit. De bezoekers hielden het verder goed dicht achterin en ook de defensie van Meerburg liet geen enkele kans toe met als gevolg een vrij vlakke wedstrijd. De finale van de eerste helft was er wel een om in te lijsten. De klok stond al op 45 toen Max van Steen een hoge dieptebal technisch volmaakt uit de lucht plukte en de 1-0 aan liet tekenen.

Na de thee kregen de mannen van trainer Jarno Verweij en Gert Labots een tweede dreun te verwerken toen Klumperman voor de 2-0 zorgde. Koudekerk leek geslagen, maar een streep van Van Tulder vanaf 25 meter deed de match volledig kantelen. Weg was de controle van Meerburg mede door het krachtige en opportunistische spel van Koudekerk.

Ziel en zaligheid legden beide ploegen nu in het spel en dat leidde logischerwijze tot stevige overtredingen en zelfs een paar opstootjes. Met kunst en vliegwerk bleef de thuisploeg overeind, mede door het knappe keeperswerk van Mike de Rooy. Terwijl de Koudekerk spelers na afloop murw geslagen van het veld liepen, bedankten de Meerburg spelers hun trouwe aanhang.

Van Tulder: ,,De eerste helft speelden we onder ons kunnen en ik denk dat de absentie van een aantal basisspelers zeker een rol heeft gespeeld. In de warming up haakten Sem van Aalst en Yvar de Groot ook nog eens af en moesten we ook het systeem wat aanpassen. Dat doet een ploeg geen goed.”

Tevreden was Van Tulder vanzelf over zijn doelpunt, dergelijk goals maak je niet elke week, maar het verlies was zuur: ,,Na die 2-1 wonnen we bijna alle duels en die 2-2 leek onvermijdelijk. Het liep anders helaas. Ik kijk nu al uit naar de return als we compleet zijn. Dat we gebrand op revanche hoef ik niet toe te lichten.”

Opponent Klumperman erkende dat het  pompen of verzuipen was geblazen in de laatste twintig minuten: ,,Na de 2-0 leek de zaak beklonken, maar na de 2-1 werd het allemaal anders. We hadden het ons zo makkelijk kunnen maken als we een of twee van die eerste kansen afmaken. Mag ik dan nu eerst de complimenten richting onze keeper laten gaan. Die was weer formidabel vandaag. En ik zal er maar gelijk aan toevoegen dat het ook onze strijdlust is dat ons op de been hield. Ze zeggen dat we een jonge ploeg met toekomst zijn en ik geloof daar wel in. Een periodetitel is helemaal geen gekke gedachte.”

Dat de spits geen loze woorden spreekt blijkt uit het feit dat zijn ploeg nu bovenaan de vierde klasse A prijkt. Het is zeker iets om trots op te zijn. Voor Koudekerk is het te hopen dat de ziekenboeg snel leegstroomt, anders konden er wel eens zware tijden aanbreken.