Koudekerk 5 - Linschoten 4

Mike Suvaal (schot)

Mannen Zaterdag reserve, 5, 7e klasse E

20 maart 2010 16:15

Eindelijk weer eens 3 punten(...)

Het vijfde
en de weg naar de dubbel

v.v. Koudekerk 5 - Linschoten 4; ruststand 1-0; eindstand 4-0

Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd tegen het laaggeklasseerde Linschoten op het programma. Vanwege de vele wedstrijden aan de Gruttolaan moesten de jongens van het vijfde pas om kwart over vier aantreden. Althans, dat was de bedoeling. Op veld 1 was het eerste een kwartier later aan de wedstrijd begonnen, op veld 2 was een wedstrijd tijdelijk gestaakt vanwege een gebroken knieschijf en veld 3 was toegewezen aan het derde. Om kwart over vier was er dus geen veld beschikbaar en op hetzelfde moment brak een wolkbreuk los die zijn weerga niet kende. Toen het vijfde rond kwart voor vijf eindelijk mocht aantreden op het hoofdveld(!), was er van een goed bespeelbaar veld niets meer over.

Ondanks het late tijdstip, mistte het vijfde een aantal spelers. Bart was een weekendje weg, Peter moest werken, Leon was geschorst en Hanno nog steeds geblesseerd. De volgende basisopstelling werd daarom uit de hoge hoed getoverd: Thomas op doel; achterin stonden Rob, Marcel, Gert-Jan en Henry; het middenveld bestond uit Gé, Joost, Barry en Mike en de voorhoede werd gevormd door Michiel (c) en Niels. Rick en Steven waren de wisselspelers.

In de beginfase van de wedstrijd was al duidelijk dat Linschoten niet was gekomen om zich te laten afslachten. Met veel mensen achter de bal en trage spelhervattingen probeerde Linschoten de schade beperkt te houden. Dat lukte aardig. Ondanks een groot veldoverwicht, best aardig combinatiespel en een aantal kansjes en mogelijkheden voor het vijfde, was het Linschoten dat halverwege de eerste helft de grootste kans kreeg. De buitenspeler van Linschoten was aan de aandacht van Rob ontsnapt en kon op Thomas afgaan. Hij speelde de bal iets te ver voor zich uit, maar Thomas bleef op de doellijn staan, waardoor de buitenspeler kon uithalen. Gelukkig was Thomas nu wel attent en hij redde prima.

Het vijfde bleef doorgaan met aanvallen, maar dat viel niet mee op het steeds slechter wordende veld. Vijf minuten voor het rustsignaal was het dan eindelijk zover. Barry werd rond de middenlijn in de voeten aangespeeld, draaide snel open en stuurde Mike aan de linkerkant van het veld de diepte in. Op volle snelheid sneed Mike met de bal naar binnen en legde prima af op de doorgelopen Barry. Met binnenkant voet werd de bal in de verre hoek geplaatst: 1-0.

Niet veel later was het rust en konden de mannen even bijkomen van het zware veld. Aangezien Peter niet aanwezig was, werd de gebruikelijke wissel niet toegepast. Maar Gé voelt zich de laatste tijd erg sterk, dus een hele wedstrijd was geen probleem voor hem. Rob werd gewisseld voor Rick en Niels ruimde het veld voor Steven.

De tweede helft werd gespeeld op veld 2, wat niet veel beter was. Het vijfde begon de tweede helft waar het de eerste helft mee was geëindigd: aanvallen. Dit resulteerde al snel in een grote kans voor Steven, maar helaas schoot hij tegen de keeper aan. Niet veel later kreeg hij opnieuw een kans en nu was het wel raak. In een vol strafschopgebied bereikte Barry met een hakje Steven en ditmaal liet hij de keeper van dichtbij kansloos: 2-0. Linschoten protesteerde nog wel voor hands van Steven, maar Nico de Leeuw trok zich hier niets van aan.

Het vijfde bleef veruit de betere ploeg, maar door de vele stortbuien gedurende de tweede helft werd het veld slechter en slechter. Ook de vaste supporters van het vijfde hadden het erg zwaar. Kon de eerste helft nog worden bekeken vanaf de tribune, nu moesten paraplu’s de schade beperken, wat niet in alle gevallen lukte.

Halverwege de tweede helft werd Mike aan de rechterkant diep gestuurd door Joost. Mike ging alleen op de keeper af en vanuit zijn ooghoek zag hij de meegesprinte Barry. Hij probeerde de bal breed te leggen, maar dat lukte niet helemaal. De keeper van Linschoten was door de vreemde beweging wel op het verkeerde been gezet en hierdoor kon Mike de bal in het lege doel schuiven: 3-0.

Het mooiste doelpunt van de middag viel vlak voor tijd. Niels was intussen in het veld gekomen voor Michiel en werd op ongeveer twintig meter van het doel aangespeeld met de rug naar de goal. Niels draaide snel om zijn as heen en lepelde de bal over de keeper die net te ver voor zijn doel stond: 4-0.

De jongens van het vijfde konden hun tiende overwinning van het seizoen bijschrijven en doordat Sportlust ’46 had verloren van Woubrugge, werd de koppositie weer overgenomen. Omdat ook Alphia punten had laten liggen, was het een prima weekend, ondanks de koude douche in een donkere kleedkamer...

Tot slot nog even een telefoongesprek in de kleedkamer van een niet nader te noemen speler:
(....)
‘Ja, we hebben gewonnen schat’
(....)
‘Nee, ik heb niet gescoord vandaag’
(....)
‘Nee, ik heb ook geen assist gegeven’
(....)
‘En ik ben ook nog gewisseld, maar verder heb ik het wel naar m'n zin’

Tot volgende week!

Henkie Stift