Koudekerk maakt einde aan ongeslagen status Hazerswoudse boys

Hazerswoudse Boys

30 november 2019 14:30

Dingemanse, J.J.J. (Joppe)

Opstelling

Koudekerk heeft zichzelf een prima dienst bewezen. Het won de derby tegen Hazerswoudse Boys en behoud de koppositie, al staat SJC in verliespunten gelijk. Nu treft de ploeg van Ronald Rosdorff in de laatste speelronde van dit jaar de Noordwijkers dus heeft het alles in eigen hand om als koploper het nieuwe jaar in te gaan.

Dat Koudekerk wat goed wilde maken na het treffen van vorig seizoen waarin het twee keer kansloos ten onder ging was duidelijk. Een goed uitgedachte speelwijze waarin de thuisploeg zich iets meer terugtrok om de ruimte voor de snelle spitsen van de bezoekers te beperken vormde de basis. Het was mooi dat deze tactiek de grondslag was voor de winst. Een overwinning waar overigens weinig op af te dingen was. De fase van aftasten was niet al te lang en het bleek gelijk dat Koudekerk scherp moest zijn. De eerste kans was voor Vito Martens namens de bezoekers maar die zag Roy Dorrepaal zijn ploeg op de been houden. Aan de andere kant was Bas van Heerdt dichtbij een treffer maar redde Stan van Meurs de al geklopte doelman Patrick van der Reest door de bal van de lijn te koppen. Zo was het al snel een wedstrijd die alle kanten op kon. Na iets meer dan een kwartier dachten de Boys op voorspong te komen maar scheidsrechter Joppe Dingemans zag een overtreding op Dorrepaal en annuleerde de treffer. Niet veel later was het aan de andere kant wel raak. Het was Bryan van Delft die van der Reest passeerde met een fraaie uithaal en bracht daarmee de thuisploeg aan de leiding. Die konden daar niet lang van genieten want al binnen vijf minuten was het alweer gelijk toen Koudekerk achterin even niet oplette en de afspraken vergat. Ivo Vogelaar profiteerde daar optimaal van en schoot de bezoekers weer langszij. Maar het venijn zat voor rust in de slotminuut. Yvar de Groot ging alleen door en passeerde van der Reest. De Boys protesteerde bij Dingemans, die kende de treffer toe maar ging daarna alsnog overstag na overleg met de assistent aan de kant van de bezoekers. De treffer werd wegens buitenspel van Daniël wildschut alsnog geannuleerd. Die deed niet eens mee aan de aanval en dus kreeg Koudekerk het gevoel benadeeld te zijn.  Logisch dat ook na het rust signaal Koudekerk nog even een bezoek bracht aan de leidsman. Die kon er uiteraard niets meer aan veranderen en stuurde de ploegen met een 1 - 1 stand de kleedkamers in.

Na de rust was bij Koudekerk Ricardo van Rijswijk in het veld gekomen. De back was teruggekomen uit noord Frankrijk waar hij studeert voor deze wedstrijd en verving Daan van der Zwet die het de eerste helft moeilijk had met de snelle Leo de Ruiter. De Koudekerk staf hoopte dat Ricardo met zijn snelheid meer tegen de snelle Boys spits was opgewassen. Het stond in ieder geval beter na rust bij de thuisploeg die het aantal kansen van de meest scorende aanval zeer beperkt hield. Mochten de bezoekers een keer tot een schot komen dan was daar de betrouwbare Dorrepaal in het doel van Koudekerk.  Dorrepaal was niet de enige die opvalt dit seizoen. De andere is Jay Langejans. De middenvelder vormt dit seizoen met Sander Schmand een perfect koppel op het middenveld en laat zich ook aanvallend gelden. Vandaag bleek hij goud waard door de winnende goal binnen te schieten. Na goed werk van Bryan van Delft, die de bal perfect neerlegde, haalde de middenvelder onhoudbaar uit en bracht de thuisploeg weer op voorsprong. In euforie trok hij bijna zijn shirt uit maar net op tijd bedacht Langejans dat hij voor rust  geel kreeg na een charge op Jari Meertens en trok het hagelnieuwe tricot weer razendsnel aan.  Het vond genade in de ogen van Dingemans. Ondanks de fijne verwijzingen van Meertens die vond dat Langejans zijn tweede kaart verdiende en daarmee zou het einde wedstrijd zijn geweest voor matchwinnaar. Gelukkig voor Langejans had Dingemans voor de rust al laten zien mee te gaan in de emotie die het voetbal spelletje hoort en stuurde Meertens resoluut weg met de mededeling sportief te blijven. Nu de bezoekers hun ongeslagen status dreigde te verliezen reageerde Boys trainer Wilco Wapenaar door achterin met drie man te gaan spelen en een extra aanvaller in te brengen. Daar kreeg Koudekerk het nog moeilijk mee. Maar het schortte de bezoekers de hele wedstrijd al aan het creëren van kansen en ook met een extra aanvaller lukte dat niet. Na vier minuten extra tijd gingen bij de thuisploeg dan ook de handen omhoog en moesten de Boys hun eerste nederlaag slikken.

Ronald Rosdorff was wegens omstandigheden maar gedeeltelijk aanwezig maar had grote complimenten voor zijn assistenten en spelers. Ze hebben het perfect opgepakt. Vrijwel alles wat we hadden besproken is uitgekomen. We hebben de Boys niet overschat en zijn overeind gebleven. Dit zijn dan extra lekkere punten.

Wilco Wapenaar had het vooral over het feit dat Koudekerk zich terug had laten zakken en soms het randje op zocht. Maar het feit dat zijn ploeg geen kansen had weten te creëren viel de trainer tegen. De Boys trainer zocht het dan wel voor een groot deel bij zijn eigen ploeg, maar daar deed hij Koudekerk mee te kort.

Koudekerk gaat volgende week op bezoek bij Woubrugge en sluit het jaar af thuis tegen SJC. Wordt in deze wedstrijden niet verloren kon het wel eens een hele mooie tweede seizoenshelft tegemoet gaan.