Koudekerk beloont zichzelf meer dan gehoopt met winst bij SJZ

SJZ 1

Mark - Jan Vermeeren
Ricardo Rietkerken
Bas van Heerdt (vrije trap)
Mitchell Hensing (schot)

23 november 2019 14:00

Opstelling Koudekerk 1

Het was een soort van super Saturday in de vierde klasse A deze zaterdag. De ploegen die aan het begin van deze speeldag op de plaatsen één tot en met zes stonden troffen elkaar onderling. Het was dan ook niet te zeggen wie er koploper zou zijn na deze speelronde. Koudekerk wilde drie punten bij SJZ; wat in zou houden dat het een gat sloeg met de achtervolgers, de rest was bijzaak. Hoe mooi was het na afloop, bleek toen alle uitslagen bekend waren.

Bij Koudekerk waren de spelers die er in het doordeweekse treffen bij Boshuizen niet bij konden zijn weer beschikbaar. Kortom de elf die MMO hadden verslagen aan de aftrap. Dat de bezoekers op de hoogte waren van de stand en de mogelijkheden was direct merkbaar. De openingsfase kende een fel startend Koudekerk wat al Binnen twintig minuten de wedstrijd had kunnen beslissen. Achtereenvolgens Bryan van delft, Daniël Wildschut, Sander Schmand en Bas van Heerdt hadden de goal van Gijs Brinks onder vuur genomen, maar steeds was Brinks de reder in nood of stond het vizier bij de Koudekerkse aanvallers net niet scherp genoeg. Na een half uur kwam de thuisploeg wat meer in het spel, Koudekerk kwam in een fase waarin het onzuiver speelde. Daarnaast mocht het de handen dichtknijpen dat scheidsrechter Rens Wijnands meeging in het vlag signaal van de grensrechter toen Peter Wansink dacht de score te openen voor de thuisclub. Het had ook te veel beloning geweest, al was SJZ Trainer Arie van Duijn een andere mening toe gedaan.  Met een eerste helft zonder doelpunten mochten de gasten zich dat zelf wel aanrekenen want ook vlak voor rust had het nog een uitgelezen mogelijkheid, maar ook op de vrije trap van Daniël Wildschut had Brinks weer een antwoord.

Het zou dus na rust moeten gebeuren, en dat deed het ook. Een onnodige overtreding net buiten de zestien meter was de inleiding. Bas van Heerdt schoot de toegekende vrije trap langs de muur en langs de veraste Brinks. Koudekerk had zijn voorsprong en had daar ook het meeste recht op. Al was het even schrikken toen bij een vrije trap van SJZ de muur opsprong en de bal het doel in leek te gaan maar Roy Dorrepaal liet zich niet verassen en pareerde vakkundig en klemvast. Met nog twintig minuten op de klok leek de beslissing te vallen toen de sterk spelende Bryan van Delft zichzelf beloonde door een prima pass van Sander Schmand fraai langs Brinks te werken en zijn ploeg op een   0 – 2 voorsprong zette. Niet veel later was het diezelfde van Delft die zichzelf vergat te belonen door alleen op Brinks afgaand de bal tegen de voet van de keeper te schieten en hiermee de definitieve beslissing na te laten. Ook Daan van der Zwet had nog de mogelijkheid daartoe maar zag zijn inzet op de lat belanden. Zo hadden de bezoekers mogelijkheden genoeg om zichzelf een gemakkelijke eindfase te bezorgen. Dat het toch nog even spannend werd hadden de bezoekers dan ook aan zichzelf te wijten. Veel te veel mensen voor de bal werd genadeloos afgestraft toen Mitchell Hensing de marge weer terug bracht naar één door de 1 – 2 te scoren. Maar op het juiste moment herpakte Koudekerk zichzelf en liet het zich niet nogmaals te verrassen. Het pakte drie verdiende punten en toen de uitslagen van de overige velden bekend waren werd de feestvreugde nog iets vergroot. Die uitslagen waren dermate gunstig dat het volgende week als Koploper aan de wedstrijd tegen Hazerswoudse Boys begint.

Trainer Ronald Rosdorff vond het jammer dat zijn ploeg zichzelf niet had beloond voor de sterke start. We laten het na om voor rust te scoren, het is dan wel mooi dat ik er twee jongens erbij heb die het verschil kunnen maken. Maar we krijgen de komende weken nog een flink programma voor de kiezen. Hazerswoudse Boys, Woubrugge en SJC. Dan is het winterstop en dan kunnen we kijken hoe het er echt voorstaat.  SJZ-trainer Arie van Duijn had het er wat moeilijker mee. Hij refereerde aan de afgekeurde goal die volgens toeschouwers geen buitenspel zou zijn geweest daarnaast vond hij dat zijn ploeg na rust de goals weg gaf, we speelde een beetje voor Sinterklaas. Koudekerk heeft de cadeautjes in at geval dankbaar aangenomen.

Volgende week ontvangt Koudekerk Hazerswoudse Boys. Weer een derby en één waar de thuisploeg iets goed heeft te maken. De beide wedstrijden werden vorig jaar verloren en winst in de thuiswedstrijd zal meer opleveren dan drie punten en het behoud van de koppositie