Koudekerk weet negatieve cadans niet te doorbreken

S.V. Kickers '69 1

Jordy Groen
Mike Straathof
Ronny Mollers
Marco Tent
Jeroen Straathof
Mischa de Wagenaar
Pascal Broers (vrije trap)

27 oktober 2018 14:30

Gomes, A.

Opstelling Koudekerk 1

Zaterdag 27 oktober bracht ons naar een club waar velen voor het laatst in de jeugd hebben gevoetbald. SV Kickers uit Leimuiden heeft, net als velen anderen, de beslissing gemaakt om van het zondagvoetbal naar de zaterdag over te stappen. Voor de KNVB een verder groeiend probleem waar de oplossing zich niet zo makkelijk laat blijken, voor Koudekerk betekent het een leuke nieuwe en gezellige vriend in de 4e klasse. Het zorgde namelijk voor herkenbare gezichten, zowel op het veld als er naast. Zo worden de Kickers geleid door Erwin van der Zee, een trainer die ook een aantal jaren aan het roer heeft gestaan op de Gruttolaan, maar ook Tijs van der Hoorn, centraal achterin gepositioneerd, heeft enkele seizoen op het Koudekerks middenveld gelopen. Vooral bekend vanwege zijn fabeuleuze traptechniek, was het snel duidelijk dat deze informatie ook de staf van Koudekerk had bereikt, daar hij vanaf de aftrap werd vastgezet door Rosdorff. Want ook voor Ronald Rosdorff was het weer een weerzien met enkele oude bekenden, ook in Leimuiden is Rosdorff enige jaren trainer geweest, waarvan nog bewijs te zien is in de bestuurskamer middels een oude foto uit de eind jaren '90. De sfeer was dus gemoedelijk, ook zeker danzkij het prettige middagzonnetje in oktober, maar beide ploegen waren na het fluitsignaal alle sentimenten vergeten en maar op 1 ding gefocust: de 3 punten. Voor Koudekerk zou de ploeg uit Leimuiden het lijdende voorwerp moeten worden om de wrange nasmaak van de wanprestatie tegen Roodenburg weg te spoelen, voor Kickers was het belangrijk om in de lastige poule weer eens punten te pakken om een middenmotor te blijven.

Vanwege de naderende koudere dagen waren traditioneel gezien bij Koudekerk alweer de nodige geblesseerde spelers langs de lijn te vinden. Ruben van den Berg, Bryan van Delft en Christian Vergunst waren allen niet fit om te kunnen spelen. Gelukkig heeft de trainer dit jaar een iets bredere selectie om dit soort dingen op te vangen, maar ook nog met de lopende blessure van Kenan Cetinkaya werden er toch wel belangrijke krachten gemist in het veld. Dus mochten de jongens van vorige week zich revancheren voor het vertoonde spel zodat er in dezelfde opstelling werd gespeeld. Het natte gras zorgde echter voor een rommelig spel van beiden kanten. Er werd teveel de lange bal gezocht, wat bij Kickers met hun 1.90 meter lange spits Ronnie Mollers beter was te verantwoorden dan bij Koudekerk met Daan van der Zwet. Er was wel degelijk ruimte om te voetballen, vooral over de flanken, maar Koudekerk leek een klein beetje zelfvertrouwen te missen om op het natte natuurgras de bal lekker te laten rollen. De eerste echte grote kans was wel voor Koudekerk, waar Jordy Melchert uit het niets opdook voor de keeper bij een voorzet, maar het lukte hem van luttele meters niet om de sluitpost te passeren. Vlak daarna was het weer de beurt aan Kickers om de kans op de voorsprong te laten schieten, door een fout in de opbouw niet keihard af te straffen. Na een halfuur leek het Kickers echter wel te lukken, maar dit keer was het de leidsman die de goal afkeurde vanwege duwen. De voorsprong van de uitploeg volgde echter alsnog na goed terugkoppen van Sidney de Schepper op Yvar de Groot, die de bal hard van dichtbij in het dak van de goal kon werken. Een welkome goal met een stand waarbij beide ploegen de thee konden opzoeken.

In de tweede helft daalde het niveau echter iets meer. Veel slordig balverlies, miscommunicatie en ook een leidsman die in het niveau leek mee te gaan. Het niveau wat niet bij Koudekerk paste en waar van der Hoorn namens Kickers de kruising raakte uit een vrije trap al een waarschuwingsschot lostte. Vanwege de ruimtes werd er logischerwijs gekozen om wat meer snelheid in de voorhoede van Koudekerk te brengen. Gino van de Voort kwam in het veld voor Jordy Melchert en Mike van Velzen voor Daan van der Zwet. Het is wederom noemenswaardig dat deze mannen na zelf 90 minuten voetballen nog de kicksen willen onderbinden in deze wedstrijd, en het is ook noemenswaardig dat van der Voort voor meer gevaar (en meer beleving?) leek te zorgen dan z'n teamgenoten. De buitenspeler, met zelf ook een verleden bij Kickers, zocht wel steevast de 1op1 op en kwam tot een aantal gevaarlijke voorzetten. Helaas ging de Koudekerkse ploeg niet mee in deze vernieuwde energie en was het vertoonde spel te slapjes om de voorsprong te behouden. Uit een op het oog makkelijk gegeven vrije trap mikte Pascal Broers de bal nét uit het bereik van Tony van Ooi. Het was het slotakkoord op een wedstrijd waar Koudekerk wederom niet zijn kunnen heeft vertoond en dat heeft moeten bekopen met wederom 2 punten verlies, al was de 1-1 eindstand uiteindelijk een score die het wedstrijdbeeld goed weergeeft.