Koudekerk 5 - Woubrugge 4

Woubrugge 4

Joost vd Bijl (vrije trap)
Barry Scheer (schot)
Mike Suvaal (schot)

Mannen Zaterdag reserve, 5, 7e klasse E

20 februari 2010 14:30

Henk Griffioen

De eerste kraker!

Het vijfde
en de weg naar de dubbel

v.v. Koudekerk 5  -  Woubrugge 4; ruststand 0-0; eindstand 3-0

Afgelopen zaterdag was de eerste echte testcase voor het vijfde. Woubrugge was de tegenstander en beide ploegen hadden voorafgaand aan deze wedstrijd evenveel punten, met de aantekening dat Woubrugge wel 3 wedstrijden meer had gespeeld. Afgaande op het weer beloofde het een mooie voetbalmiddag te worden. De jongens van het vijfde hadden er in ieder geval zin in. Dat het een belangrijke wedstrijd zou worden was ook te merken aan de vaste volgers van het vijfde. Veel toeschouwers hadden de weg naar veld 2 gevonden en vormden een extra steun in de rug voor het vijfde.

Het vijfde begon in de volgende basisopstelling: Thomas was de doelman van dienst. De laatste linie werd gevormd door Rick, Bart, Leon en Henry. Het middenveld bestond uit Peter, Joost, Michiel (c) en Mike. De twee spitsen waren Steven en Barry. Marcel, Niels en Gert-Jan waren de wissels. Rob was niet aanwezig, Gé was geblesseerd en Hanno inmiddels geopereerd aan zijn knie.

Het eerste deel van de eerste helft was voor Woubrugge. Met een aantal oud selectiespelers in hun elftal lieten zij het balletje lekker rondgaan en het vijfde kon daar weinig tegenover stellen. Als de bal een keer werd veroverd dan volgde een lange pass naar de spitsen, die er weinig mee deden. Ook werd er een paar keer slordig opgebouwd door Thomas, waardoor de jongens van het vijfde niet in goed in hun spel kwamen. Ondanks het overwicht van Woubrugge, werden niet echt grote kansen gecreëerd. De grootste kans volgde uit een dood spelmoment. Na een harde overtreding van Peter werd de vrije trap tegen de buitenkant van de paal geschoten. De grootste mogelijkheid van het vijfde volgde uit een corner, waarbij de bal via een scrimmage over de lat caramboleerde.

Gaandeweg de eerste helft kreeg het vijfde meer vat op het spel van Woubrugge, waarbij vooral Joost en Rick hun persoonlijke duels gingen winnen. De spitsen werden nu wel gevonden en dit resulteerde in een grote kans voor Peter. Barry werd rond de middenlijn aangespeeld en stuurde Peter de diepte in. Schuin voor het doel schoot Peter en de bal kon ternauwernood door de keeper worden verwerkt tot corner. Ondertussen was Marcel in het veld gekomen voor Bart, die last had van ‘steek in de zij’. Nog voor het rustsignaal kreeg het vijfde een vrije trap net buiten het strafschopgebied. Helaas werd de bal slecht ingeschoten door Michiel. Volgens de vele aanwezige toeschouwers had Joost deze vrije trap moeten nemen. Op dat moment wisten ze nog niet dat Joost nog wat in petto had. Niet veel later floot de prima leidende Henk Griffioen voor de rust.

In de rust deze keer geen kleffe cake of roze koeken, maar wel de volgende wissels: Gert-Jan kwam erin voor Peter en Niels voor Steven. De jongens van het vijfde hadden het idee dat er vandaag meer inzat dan een gelijkspel en met die overtuiging gingen ze het veld op voor de tweede helft.

De overtuiging uit de kleedkamer werd meegenomen naar het veld en het vijfde begon prima aan de tweede helft. Woubrugge kwam er bijna niet meer aan te pas en de twee schoten in de korte hoek werden prima gepakt door Thomas.

Na een kwartier werd er diep op de helft van Woubrugge een overtreding gemaakt op Leon. De bal lag recht voor de goal en dus voor Joost een uitgelezen kans om zijn goede wedstrijd te bekronen met een doelpunt. Het fluitje ging, de aanloop kwam en de kanonskogel vloog door de lucht. De keeper kreeg er nog een handje tegen, maar de bal was te hard en sloeg tegen het net: 1-0!

De goal werkte bevrijdend voor het vijfde en er werd nog een schepje bovenop gedaan. Constant werd druk gezet op de achterhoede van Woubrugge en zodoende was er geen sprake meer van een goede opbouw. Woubrugge wankelde! Na goed doorjagen van Mike speelde een speler van Woubrugge de bal pardoes in de voeten van Barry. De weg naar het doel lag open en oog in oog met de keeper maakte Barry geen fout: 2-0. Zo had het vijfde in vijf minuten de tegenstander knock-out geslagen.

Met de moed der wanhoop probeerde Woubrugge van alles, maar zoals zo vaak dit seizoen was de achterhoede van het vijfde onpasseerbaar. Aan de andere kant gebeurde wel van alles. De keeper werd opgejaagd door Barry en hij schoot de bal tegen de voet van Barry. Helaas rolde de bal langs de verkeerde kant van de paal. Even later werd een hoge bal van Michiel door Joost doorgekopt. Doordat de keeper mistastte stuiterde bal richting het lege doel, maar deze werd vlak voor de doellijn weggetrapt door een meegelopen verdediger. Weer wat later ging Michiel op de laatste verdediger af en legde de bal prima af op de meegelopen Niels. Onder druk van Rick: als je die mist, mistte hij oog in oog met de keeper.

Toch zou het vijfde nog een keer scoren. Een hoge vrije trap van Henry werd door Joost opgevangen in het strafschopgebied. Na de bal te hebben gecontroleerd legde hij de bal af op Barry. Deze behield het overzicht en zette de bal laag voor naar Mike. Voor Mike was het vervolgens een koud kunstje om de bal in het doel te schieten: 3-0.

Niet veel later was de wedstrijd ten einde en had het vijfde een gevoelige tik uitgedeeld aan de concurrent Woubrugge. Na afloop werd het vijfde op de gevoelige plaat vastgelegd met het nieuwe, mooie oranje tenue. Ook na zaterdag is het vijfde nog steeds ongeslagen en in het oranje werd zelfs nog geen punt gemorst. Volgende week de kraker tegen Sportlust dat nu tweede staat met drie punten minder, maar wel twee wedstrijden meer gespeeld.

Tot volgende week!

Henkie Stift

Volgende wedstrijd: zaterdag 27 feb, 12.45 uur, Sportlust ’46 10 – v.v. Koudekerk 5

Voor de liefhebbers, de topscorerslijst bijgewerkt t/m 20 februari 2010