HVZ 1 - Koudekerk 5

10 oktober 2009 14:15

HVZ 1 - VVK 5

Het vijfde
en de weg naar de dubbel

HVZ 1 - v.v. Koudekerk 5; ruststand 0-1; eindstand 0-1

Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd tegen Heineken Voetbalvereniging Zoeterwoude op het programma, altijd een beladen duel. Ik begin dit verslag echter met een belangrijke onthulling, de bekendmaking van Mister (Bi)X. Insiders wisten het natuurlijk al, maar sinds een paar weken maakt niemand minder dan Joost van der Bijl deel uit van het sterrenensemble van de vereniging. Joost, van harte welkom!

Nadat de eerste competitiewedstrijd teleurstellend in een gelijkspel was geëindigd, was het vijfde uit op revanche. Er werd besloten om met de volgende elf namen te beginnen: op doel stond Thomas. De laatste linie van vandaag bestond uit Henry, Bart, Marcel en Rob. Het middenveld werd gevormd door Gertjan, Joost, Barry (c) en Mike en voorin stonden Niels en Steven. Dit betekende dat Peter, Michiel, Chris, Rick en Hanno wissel stonden. Leon was met het vierde mee en Gert-Jan was afwezig.

De eerste helft viel niet mee: het veld was zwaar, de tegenstander van een behoorlijk niveau en de jongens van het vijfde hadden moeite om elkaar te vinden. Henry had het lastig tegen Marco Honders, wat resulteerde in een aantal kleine overtredingen en een aantal schoten van diezelfde Honders. Het vizier van deze snelle linksbuiten stond echter niet op scherp en oog voor zijn medespelers had hij ook al niet. Het vijfde stelde daar niet veel tegenover. Een kansje voor Niels, wat afstandsschoten van Barry en Mike en een schot voorlangs van Barry. Zo verstreek de eerste helft zonder al te veel hoogtepunten en Henry had ondertussen het veld verlaten met een kleine blessure, Rick was zijn vervanger. Tot 5 minuten voor rust. Bij een snelle uitbraak passte Niels de bal naar Barry aan de linkerkant van het veld. Op zijn beurt gaf Barry de bal mee aan de opkomende Mike. Deze bedacht zich geen moment en haalde verwoestend uit. De bal sloeg met een enorme snelheid, via de binnenkant van de paal, tegen het net: 0-1! Niet helemaal verdient, maar wat maakt het uit. Het doelpunt wordt wel genomineerd voor het doelpunt van het jaar. Niet veel later floot de man in het zwart voor de rust.

In de rust werden er wat wissels doorgevoerd. Hanno kwam in de plaats van Bart, waardoor Joost een linie naar achteren ging. Chris loste Rob af als linksback en Michiel nam de plek in van Steven. Peter was aan het einde van de eerste helft al in het veld gekomen voor Gertjan. HVZ was in de tweede helft geen schim meer van de ploeg voor rust. Het vijfde had de wedstrijd volledig onder controle en het was een wonder dat er niet gescoord werd. Het net bolde nog wel een keer (Mike haalde weer eens verwoestend uit), maar het doelpunt werd om onduidelijke redenen afgekeurd door de verder prima leidende scheidsrechter.

De grootste kans in de tweede helft was voor Barry, maar alleen voor de keeper raakte hij de bal zo verkeerd dat hij deze over het vangnet schoot. Geloof me, dit was vele malen moeilijker dan de bal tussen de palen schieten. Met het schaamrood op de kaken vervolgde hij de wedstrijd. Een paar minuten later stuurde diezelfde Barry de opkomende Rick de diepte in, maar ook zijn schot verdween over het vangnet.

Het meest memorabele moment van deze wedstrijd was geen doelpunt of een mooie passeeractie, nee het was een wissel! Nadat Barry weer eens een kans kreeg en de vuisten van de keeper testte, stond Henry langs de zijlijn klaar om in te vallen. Barry dacht dat hij werd gewisseld vanwege het missen van de zoveelste kans en kwaad gooide hij de aanvoerdersband op de grond en beende woest richting kleedkamer. Verbaasde blikken van zijn teamgenoten deden hem vermoeden dat hij iets raars aan het doen was en dat bleek ook zo te zijn, want Henry kwam de moegestreden Niels vervangen! Hup, aanvoerdersband weer om en verder voetballen.

En zo eindigde de wedstrijd in de eerste overwinning van het seizoen. Na afloop werden er nog een paar heerlijke (goedkope) biertjes genuttigd in de kleedkamer voordat de mannen naar de kantine van Koudekerk reisden.

De oplettende lezer mist een alinea (of twee) over Thomas. Helaas valt er weinig te melden, want ik moet bekennen dat Thomas deze zaterdag een uiterst degelijke pot speelde. Ga zo door jongen!

Henkie Stift

Volgende wedstrijd: zaterdag 17 okt, 14.30 uur, v.v. Koudekerk 5  -  v.v. Sportief 3