Koudekerk haalt opgelucht adem na winst tegen Leiden

Sporting Leiden 1

Yannick van der Meel
Fabian Roosenbrand (afstandschot)
Yannick van der Meel
Roland Middelkoop
Danny Sjaardema
Peter du Prie
Roman Donders

Mannen, 1, 3e klasse A

18 november 2017 14:30

Opstelling

De opluchting was van de gezichten af te lezen na afloop van Koudekerk - Leiden, aan de kant van de thuisclub wel te verstaan. de 2 - 0 winst was meer dan welkom, want verlies had het uitzicht er allemaal niet rooskleuriger op gemaakt voor de formatie van Ronald Rosdorff.

belangrijk, zo niet noodzakelijk was winst voor Koudekerk tegen de promovendus die maar twee punten achter Koudekerk stond. Hoe belangrijk bleek wel uit het feit dat ondanks de terugkeer van Angelo Roosberg, Jordy Melchert en Jeroen Koot Richard van Heijningen ``gewoon`` in de basis stond om de coachen en ervaring te verzorgen als verlengstuk van het trainers duo.   Het is voor Koudekerk wennen, vertoeven in de onderste regionen van de ranglijst en daar gelden andere wetten. Inzet en de wil om duels te winnen, dat is noodzakelijk en vreemd genoeg leek dat te ontbreken in de eerste heft tegen Leiden. De bezoekers leken dat beter te begrepen en hadden het meeste balbezit. Al zegt dat ook niet allen maar de eerste kansen waren wel voor de bezoekers. Mitchell Hage vond Michael Kneulman (Hij verdedigde het doel bij absentie van de geblesseerde Tony van Ooi) op zijn weg. Diezelfde Kneulman redde zijn ploeg voor de rust na een vrije trap van Koos de Haas en in de rebound lette de verdediging wel goed op. Voor koudekerk was her een enkele kans geweest via Kevin Veltman die de voet werd dwars gezet door Joeri Devilee. Voor de rest was het aan Koudekerk kant zeer pover en kwam de meeste drukte vanaf de bank waar Rosdorff en Verweij het druk hadden hun ploeg op het juiste spoor te krijgen.

Wat er tijdens de rust in de kleedkamer heeft afgespeeld blijft te raden maar dat er "iets"was gebeurd was wel duidelijk. De gaste kregen nog wel de eerste mogelijkheid maar daarna was het de thuisploeg die de wedstrijd overnam. ineens werd er wel druk gezet op het juiste moment en met Yvar de Groot als eerste aanjager lukte het de thuisploeg om vat op de tegenstander te krijgen. De beloning kwam toen Leiden keeper Andy van der Meulen de bal niet goed wegwerkte en aanvoerder Fabian Roosenbrand de bal met een droge schuiver langs diezelfde van der Meulen schoot.  een goal die meer dan welkom was, al leek het er even op dat de voorsprong van korte duur zou zijn. Direct na de goal moest Angelo roosberg een uitbraak van Leiden tot stoppen brengen om te voorkomen dat het gevaarlijk zou worden voor de goal van Kneulman. Hoe belangrijk dit was bleek drie minuten later toen Jeroen Koot, bij de eerste goal ingevallen voor Rick Vogels, de bal met een lob over de keeper die in eerste instantie nog de inzet van Giovanni Lancel had weten te stoppen.  het was gelijk de beslissing in de wedstrijd, bij Leiden liet men de koppies hangen en Koudekerk kon men de wedstrijd uitspelen en loeren op nog een extra goaltje. Met name Giovanni Lancel bleef hier op loeren maar de spits kreeg vrijwel geen bruibare ballen, het was duidelijk dat ook bij leiden de reputatie van de spits kent want ondanks de achterstand bleef er een dubbele dekking paraat voor Lancel. Pas in de laatste tien minuten toog Sietse Fokkema naar voren om als stormram te pogen iets te redden. Iets wat tot opluchting van de thuisploeg uitbleef.

Koudekerk pakt drie heel belangrijke punten, klimt twee plaatsen op de ranglijst en tankt, hopelijk, wat zelfvertrouwen om volgende week dit door te zetten in de uitwedstrijd bij D.W.O. Dinsdag treft het nog Rijnland in Leiden voor de L.A.V. cup, een mooie gelegenheid om wat minuten te maken voor een aantal spelers die terug komen.