Koudekerk 5 - Alphia 8

Alphia 8

Stefan de Wit (vrije trap)
Barry Scheer (schot)
...
Barry Scheer (schot)

Mannen Zaterdag reserve, 5, 7e klasse E

11 mei 2010 19:30

Dirk Vergunst

Fantastische overwinning op Alphia

Het vijfde
en de weg naar de dubbel

v.v. Koudekerk 5 - Alphia 8; ruststand 2-0; eindstand 4-0

Deze dinsdagavond stond de zeer belangrijke wedstrijd tegen Alphia op het programma. Bij puntverlies zou het vijfde zo goed als zeker uitgeschakeld zijn voor het kampioenschap. De opdracht was dus simpel: winnen!

Vanwege blessures ontbraken Henry, Joost, Steven en Thomas. Hierdoor was er weer een plekje vrij voor Stefan de Wit. De basisopstelling zag er daarom als volgt uit: Bart was de keeper; achterin stonden Leon, Marcel, Hanno en Rick; het middenveld werd gevormd door Peter, Stefan, Michiel (c) en Mike en de spitsen waren Niels en Barry. De wisselspelers waren Gé, Gert-Jan en Rob.

Het vijfde was zeer gemotiveerd en dat was te merken aan het spel. Het was een wereld van verschil met afgelopen zaterdag. Niet zozeer vanwege het combinatiespel, maar wel door de getoonde inzet. Iedereen werkte hard en was bereid een stapje extra te doen. Tot echt grote kansen leidde dit niet, maar de wedstrijd was onder controle.

Na ongeveer een kwartier voetballen werd Barry aangespeeld en meteen onderuit geschopt. De bal lag op ongeveer dertig meter van de goal en Stefan ging erachter staan. Voordat iedereen wist wat er was gebeurd lag de bal, via de onderkant van de lat, in het doel: 1-0! De magistrale vrije trap van Stefan liet de keeper van Alphia volstrekt kansloos.

Het was een verdiende voorsprong en de eerste irritaties waren zichtbaar bij Alphia. Het vijfde trok zich hier niets van aan en bleef lekker voetballen. De tweede grote kans was voor Barry. Een goede, scherpe voorzet vanaf rechts van Peter werd nog gemist door Michiel, maar bij de tweede paal schoot Barry de bal hard en hoog in de korte hoek. Deze keer was de keeper wel attent en bokste de bal tot corner.

Na ongeveer een half uur spelen kreeg het vijfde weer eens een vrije trap. Barry nam de vrije trap snel en stuurde Mike aan de linkerkant de diepte in. Zijn strakke, lage voorzet bereikte Niels bij de tweede paal en het was voor Niels een koud kunstje om de bal in het doel te schuiven: 2-0!

Na deze nieuwe tegenslag probeerde Alphia er een schepje bovenop te gooien, maar de verdediging van het vijfde stond als een huis. Bart hoefde weinig in aktie te komen. Sterker nog, de laatste grote kans voor rust was voor Barry. Michiel geloofde in een diepe bal aan de rechterkant van het veld en ontdeed zich op de achterlijn van zijn tegenstander. Zijn voorzet bereikte Barry, die oog in oog met de keeper te gehaast schoot waardoor de bal langs de verkeerde kant van de paal over de achterlijn rolde.

Niet veel later was het rust en het vijfde ging met een comfortabele voorsprong richting de thee. In de rust werd besloten één keer te wisselen: Gert-Jan loste Peter af. Het was nu zaak om het eerste kwartier van de tweede helft goed door te komen, want dat Alphia zou gaan komen daar was iedereen het wel over eens.

En Alphia kwam goed uit de startblokken. Door onoplettendheid in de verdediging kreeg Alphia twee levensgrote kansen, maar beide keren was het Bart die met fantastische reddingen het vijfde op de been hield.

Nadat de storm weer was gaan liggen, kreeg het vijfde ook weer zijn kansen. Een voorzet van Gert-Jan belandde op de lat. Een schot van Mike belandde ook op de lat en in de rebound was Michiel ongelukkig in de afronding. Ook een mooie steekpass van Barry op Michiel leverde geen doelpunt op.

Ongeveer halverwege de tweede helft kreeg Michiel de bal op een meter of twintig van het doel. Hij gaf de bal vervolgens prima mee aan de sprintende Barry en Barry kon het strafschopgebied binnen gaan. Na zich ontdaan te hebben van de laatste verdediger stond Barry alleen voor de keeper. Hij behield het overzicht en schoof de bal keurig in de verre hoek: 3-0!

De wedstrijd was nu wel gespeeld en dat besefte Alphia ook. Helaas resulteerde dit in een aantal zware overtredingen en zelfs natrappen, waar de speler van Alphia terecht de rode kaart voor kreeg. Alphia kreeg nog wel een grote kans, maar na een slalom door de verdediging van het vijfde lukte het de spits van Alphia niet om Bart te passeren.

Het slotakkoord van de wedstrijd was weer voor het vijfde. Rick stuurde Barry diep en na een sprintduel legde Barry de bal breed op de mee opgekomen Gé (in het veld gekomen voor Michiel). Gé bleef uiterst koel en legde de bal keurig breed op Barry die de trekker voor de laatste keer overhaalde: 4-0!

Een fantastische overwinning van het vijfde was een feit en de koppositie werd weer overgenomen van Alphia. Nog twee overwinningen en dan is het kampioenschap binnen! Als de laatste wedstrijden met dezelfde instelling worden gespeeld mag dat geen probleem zijn!

Aanstaande zaterdag gaan de mannen proberen om de eerste prijs van het seizoen te pakken bij het lagere seniorentoernooi. Een week later gaat de competitie verder tegen Jodan Boys.

Tot de volgende keer!

Henkie Stift

Volgende wedstrijd: zaterdag 22 mei, 15.30 uur, v.v. Koudekerk 5 - De Jodan Boys 10